EXCLUSIV – Când va fi desemnat proiectantul tronsonului Baia Mare – Dej din Drumul de Mare Viteză spre Suceava, contract de 15,6 milioane de lei

1
1516

DRUMUL DE MARE VITEZĂ BAIA MARE – SUCEAVA. Desemnarea unui câștigător al contractului pentru proiectarea lotului Baia Mare – Dej din Drumul de Mare Viteză Baia Mare – Suceava (denumit impropriu și politic „Autostrada Nordului”) este amânată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA din ianuarie 2022. Scrierea de față vă prezintă motivele și noile termene estimate de responsabilii din CNAIR pentru desemnarea câștigătorului și semnarea contractului.

 

Calendarul și calvarul amânărilor

 

Inițial, termenul de finalizare a evaluărilor tehnice și financiare ale celor 3 oferte (despre care aveți detalii AICI) a fost 19 ianuarie 2022, apoi acesta a fost prelungit succesiv până în februarie, apoi până în martie, apoi până în 14 aprilie, apoi până în 20 mai, iar apoi… s-a intrat într-un impas. O vreme nu s-a mai întâmplat nimic. Surse din CNAIR susțin că specialiștii din Comisia de evaluare nu cădeau la un numitor comun. În consecință, componența acestei comisii a fost modificată.

 

Acum, noua Comisie de evaluare a ofertelor a reinițiat evaluarea ofertelor tehnice. Procedura este în derulare, iar termenul estimat pentru desemnarea câștigătorului este „jumătatea lunii septembrie 2022”. În ipoteza fericită în care decizia nu este contestată, semnarea contractului de atribuire a lucrării de elaborare a SF-ului pentru loturile Baia Mare – Dej și Dej – Bistrița din Drumul de Mare Viteză Baia Mare – Suceava este „sfârșitul lunii septembrie 2022”.

 

Contractul este estimat la 15,6 milioane de lei (sumă care cuprinde TVA) și trebuie finalizat în 14 luni de la emiterea ordinului de începere. Adică, dacă ordinul este emis până la început de octombrie, SF-ul va fi terminat… la sfârșitul lunii noiembrie 2023.

 

Cine plătește

 

Partea bună a proiectului care vizează realizarea Drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava este că statul român a obținut finanțarea celei mai mari părți din fonduri europene nerambursabile (banii vor fi repartizați din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020).

 

Mai mult, a fost semnat contractul de finanțare distinct pentru elaborarea studiilor de fezabilitate obligatorii demararării construirii efective. Contractul de finanțare a fost semnat între CNAIR (în calitate de beneficiar al proiectului) și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (în calitate de Organism Intermediar pentru Transport).

 

Studiul de fezabilitate pentru lotul Baia Mare – Dej va fi plătit astfel: 85% de UE, din Fondul European de Dezvoltare Regionala, 15% de statul român, prin Ministerul Transporturilor + circa 2 milioane de lei, sumă care reprezintă cheltuieli neeligibile ce includ TVA-ul aferent lucrării.

 

“Expresul” Baia Mare – Suceava

 

Proiectarea (studiul de fezabilitate) Drumului de Mare Viteză Baia Mare – Suceava (numită fals de politicieni Autostrada Nordului), împărțit inițial în 3 tronsoane, apoi în 4 tronsoane, a demarat în 4 noiembrie 2019, când au fost lasate în licitație publică proiectarea tronsoanelor.

 

În martie 2021 s-au semnat contractele pentru două loturi, respectiv Bistrița – Vatra Dornei (15,8 milioane lei + TVA) și Vatra Dornei – Suceava (14,5 milioane lei + TVA. Câștigătorul desemnat pentru lotul 1 Baia Mare – Bistrița, asocierea de firme Search Corporation & Egis International SAS & Egis Romania SA & SC Formin SA, a fost contestat în instanță de ofertantul Explan SRL Cluj, care a câștigat și în iunie 2021 CNAIR a anulat licitația, reluând-o de la 0, în septembrie 2021.

 

Lotul Baia Mare – Bistrița a fost împărțit în două loturi mai mici (Baia Mare – Dej, Dej – Bistrița). Ofertarea pentru cele două studii de fezabilitate s-a închis în 22 noiembrie 2021, însă de 5 luni nu au fost desemnați câștigătorii.

 

Drumul de mare viteză va fi conectat la următoarele infrastructuri rutiere: Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) – Oar (Granița Româno-Ungară – Drum Expres M49 Ungaria); Drum expres Satu Mare – Baia Mare și legăturile la drumurile existente – de asemenea, în partea de nord-est (Moldova) se va conecta la Drum Expres Pașcani – Suceava și Drum Expres Suceava – Siret.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. O greșeală acest drum care dublelasă și lungește trasee deja existente.

    Era mai logi să spargă muntele să facă drum expres direct Suceava Baia Mare, de 4 ori mai scurt, fără ocolișuri, dar cu vreo 12 tuneluri , e drept. Insă aia era chestie elvețiană, nu dublare trasee aiurea. Cum adică drum de vitesă BM /SV si tu intorci si ocolești iar pe la Dej. O prostie

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here