EXCLUSIV 2MNEWS – Cine vrea să proiecteze tronsonul Baia Mare – Bistrița din drumul de mare viteză dintre municipiul maramureșean și Suceava

3
4977

DECONSPIRAREA OFERTANȚILOR. Trei firme/asocieri de proiectări de infrastructură vizează contractul de elaborarea studiului de fezabilitate (SF) pe tronsonul Baia Mare – Bistrița din drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava, împărțit în trei loturi de beneficiar (Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR).

 

Proiectarea drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava (în lungime de 338 de kilometri și care ar urma să lege Baia Mare de Suceava are ruta Baia Mare – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava) a fost botezat impropriu Autostrada Nordului, mai mult pentru a satisface orgoliile celor din nordul țării, ocoliți de guvernanți atunci când este vorba de autostrăzi reale, pentru că este un drum expres, nicidecum o autostradă.

 

 

 

Lucrarea de proiectare a fost estimată de CNAIR la 53,5 milioane de lei +TVA, echivalentul a 11,2 milioane de euro. Din acest total, cea mai mare sumă revine proiectării lotului Baia Mare – Bistriţa (valoarea estimată fiind 19.415.185,95 lei + TVA).

 

Proiectarea drumului a fost introdusă în licitație la începutul lunii noiembrie 2019, apoi procedura a fost suspendată, iar în ianuarie 2020 a fost reluată. Ofertarea s-a închis în 6 februarie 2020, dar CNAIR n-a mai anunțat ofertanții (câștigătorul nefiind încă desemnat), scăpare pe care o îndreptăm acum și aici (pe 2mnews).

 

Lucrarea de elaborare a SF-ului la drumul expres este împărțită în trei loturi, respectiv Baia Mare – Bistriţa (19.415.185,95 lei + TVA), Bistriţa – Vatra Dornei (16.497.789,72 lei + TVA) şi Vatra Dornei – Suceava (17.595.156,80 lei + TVA). Durata de execuția a celor trei SF-uri este de 18 luni (14 luni pentru elaborarea SF-ului şi 4 luni pentru asistenţa tehnică la documentaţiile pentru lansarea licitaţiilor de execuție efectivă a drumului).

 

Să vedem cine sunt cei trei care s-au înscris în cursa al cărui premiu depășește 4 milioane de euro: proiectarea tronsonului Baia Mare – Bistrița…

 

Ofertanții

 

Pentru elaborare Studiului de Fezabilitate al lotului 1 Baia Mare – Bistrița din Drumul de mare viteza Baia Mare – Suceava s-au depus trei oferte. Deconspirăm și decifrăm ofertanții…

 

  1. Explan – sereleu din Cluj-Napoca controlat de Petru Ciufudean, proiectant care în Maramureș a lucrat, de dată recentă, la proiectul de reabilitare a unei porțiuni de 20 de kilometri din DJ 187 (pe tronsonul Leordina – Poienile de sub Munte), contract executat fizic de asocierea firmelor Conrep din Vișeu de Sus și Dimex din Bistrița, controlate de Vasile “Vărzaru” Coman (primarul din Vișeu de Sus, un apropiat al președintelui CJ Maramureș, pesedistul Gabriel Valer Zetea) și controversatul Ioan Scurtu (condamnat la 2 ani de închisoare cu suspendare, pentru „cumpărare de influenţă”, adică mită), un alt abonat la cașcavalul împărțit de Zetea.

 

Tot de dată recentă, în Maramureș firma lui Ciufudean a făcut și proiectul pentru o altă lucrare în execuție a firmei lui Scurtu, sectorul de drum județean de la limita cu județul Sălaj, care trece prin Baba, Drăghia, Coroieni, Vălenii Lăpușului, Răzoare, Târgu Lăpuș (intersecția cu DN 18B), Dămăcușeni și Rogoz (intersecția cu DJ 171).

 

  1. Asocierea de firme K-Box Construction Design (lider) & Omikron Kappa Consulting. Cine sunt aceștia? O afacere grecească 100%. K-Box este o subsidiară a Kapraras Holding SRL (fosta Kapraras Consulting), controlată de arhitectul grec Antonio Kapraras, un afacerist implicat în Dosarul Microsoft şi conectat la afacerile miliardarului clujean Puiu Popoviciu. Omikron Kappa Consulting este o firmă din Atena, cu sucursală în București, controlată de grecul Nikos Koronakis.

 

  1. Asocierea de firme Search Corporation (lider) & Formin & Egis International SAS & Egis România. Cine sunt aceștia? Firma de inginerie Search Coroporation este controlată de româno-americanul Michael/Mihai Stanciu (62 de ani), un inginer revenit din SUA care se identifică ca evlavios penticostal aflat în conexiune directă cu Dumnezeu.

 

Formin SA este fosta întreprindere comunistă de explorări din Caransebeș, firmă de prospecțiuni, geologie și servicii de foraj controlată de cuplul format din clujeanul Ioan Gheorghe Varga, zis Nelu/Neluțu (49 de ani) și de bănățeanul Vasile Sebastian Albulescu (46 de ani).

 

Nelu Varga este un om de afaceri conectat la politicieni din primul eșalon și este considerat patronul din umbră al CFR Cluj-Napoca. Sebi Albulescu este prieten apropiat și fost partener de afaceri al lui Sorin Grindeanu (actual președinte al Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații – ANCOM -, de altfel Grindeanu a fost chiar acționar al acestei firme). De asemenea, Albulescu este și fost patron al actualului prim-ministru Ludovic Orban (la firma târgumureșeană Revicond Canaltech SRL). Varga și Albulescu sunt implicați și în scandalul stârnit de concesiunea Lacului Techirghiol, de unde au primit aviz să exploateze nămolul sapropelicși să-l exporte.

 

Egis International SAS (Franța) & Egis România sunt firme asociate/partenere cu Search Corporation al lui Stanciu (de pildă, în Astrada Development, societate controlată de Strabag, care se ocupă cu lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor), conducerea sucursalei din România fiind atribuită în perioada septembrie 2013 – mai 2017 lui Clotilde Armand (în conducerea USR).

 

Pentru statisticieni și interesați

 

Pentru statisticieni, tot cei de mai sus sunt și ofertanții proiectării tronsonului 2 Bistrița – Vatra Dornei și ai tronsonului 3 Vatra Dornei – Suceava, cu o modificare la Vatra Dornei – Suceava, unde în locul firmei clujeanului Ciufudean a depus ofertă asocierea Best Consulting & Design SRL (lider) – Ingineria Especializada Obre Civil e Industrial.

 

Best Consulting este din București, controlată de soții Aurelian și Valeria Grigorescu și de Constantin Bobaru, ultimul asociat minoritar. Ingineria Especializada este noua denumire a Acciona Ingeniería SA, firma spaniolă schimbându-și denumirea probabil din cauza implicării într-un scandal internațional, în care Banca Mondială a sancționat-o cu excludere pentru 28 de luni, pentru practici de corupție săvârșite în cadrul unui contract finanțat de Banca Mondială în Bolivia (care viza reabilitarea unui drum național și al aeroportului Rurrenabaque).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

3 COMENTARII

  1. „Frati romani” se pune foarte serios intrebarea: dar intre Oar Vetis Satu Mare si porma BaiaMAre cand se incepe autostrada???? ce seintimpla dincolo de Baia Mare aia se va intimpla:) da de ajuns pana la Baia cand se va incepe:?:)

  2. Acest drum arata forta politicienilor din Baia Mare.Calculati lungimea lui pe teritoriul judetului Maramures si impartiti-o la lungimea totala a drumului.Va va da forta unor ametiti de cluburi ,femei tatuate si prafuri inmiresmate.Ei sunt tari doar pe facebook vanzand minciuni,desene frumoase foarte indepartate de realitatea curenta.Nu vedeti cum judetul nostru ramane in urma tuturor si noi ne amagim cu like-uri date cu cel mai scarbos servilism? Un judet al interlopilor.

    • Stai liniștit Iustin? pentru că dacă ai vedea ce este și cum merg treburile în Satu Mare… ? ai spune că Baia Mare este parfum pe lângă Satu Mare… și așa și este?
      Satu Mare este un oraș uitat de lume, totul este ok în hârtii și documente…iar pe teren proiectele pentru dezvoltare de-abia picură așa ca o rouă de dimineață care de-abia este simțită vizibil și palpabil?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here