ECONOMIE – Drumul de la IMUAS la RAMIRA: 40 de ani de performanţă economică

0
1910
Ramira SA - Linie de montaj

ISTORIA. În 1977, pe când cireşii îşi dădeau rodul, Consiliul de Stat al al Republicii Socialiste România a decretat înfiinţarea în Baia Mare a Întreprinderii de Maşini Unelte, Accesorii şi Scule (IMUAS).

 

Dumitru Matei, Alexandru Chira, Karl-Josef Heinrich

„Era un câmp aici, cu câteva case şi un magazin. Practic, în mai puţin de un an de la Decretul Consiliului de Stat, s-a ridicat o uzină şi după încă un an a început să producă – în martie ’78 am fost numit director, iar în  iunie ’79 a fost pusă în funcţiune prima unitate, cea de maşini-unelte”, îşi aminteşte Alexandru Chira, cel care a fost directorul general al IMUAS în perioada 1978-1989. „Astăzi, RAMIRA este cel mai important operator de pe piaţa românească a producătorilor de linii de asamblare automatizată a caroseriilor din industria auto”, punctează Karl-Josef Heinrich, CEO al Ramira SA.

 

Acestea au fost frazele care au declanşat documentarea unei istorii de patru decenii a unei firme din Baia Mare, care a reuşit nu doar să fie singura de pe fosta platformă industrială a municipiului care a supravieţuit economiei de piaţă, ci şi să pătrundă cu succes şi să performeze în elitista lume a marilor producători auto.

 

Naşterea

 

IMUAS

În paralel cu organizarea şi dotarea cu utilaje a fabricii, precum şi cu calificarea forţei de muncă („Tot personalul era foarte tânăr”, îşi aminteşte primul director al uzinei, Alexandru Chira), la IMUAS s-a produs şi primul utilaj: maşina de mortezat mecanic M320.

 

„În procesul de producţie a urmat maşina de alezat, maşina de alezat lagăre MUAL 125, accesoriil pentru strungurile SARO Târgovişte, unelte pneumatice de găurit… La IMUAS s-au întâmplat multe premiere naţionale în acea perioadă, să ştiţi. Au fost produse pentru prima oară în România diferite tipuri de maşini-unelte de mortezat, maşini de broşat, maşini de alezat, maşini de honuit, maşini de ascuţit, unelte pneumatice de înşurubat, găurit, filetat etc. Se producea pentru orice ramură a industriei, inclusiv pentru cea de armament”, rememorează Vasile S. Pop, fost şef de secţie, unul dintre specialiştii care au lucrat la „Investiţii” şi „Dotări industriale” chiar din martie 1978, atunci când s-au făcut primele angajări, şi până în anul 2005.

 

Producţia realizată la IMUAS nu era destinată doar pieţei interne, ci lua şi calea exportului. Primul director, Chira, trece în revistă doar o parte dintre ţările cu care fabrica băimăreană a avut contracte de livrare de produse: „RDG, Cehoslovacia, Iugoslavia, RFG, Franţa, Egipt, Iran, Irak…”, trece. Sfârşitul anului 1989 consemnează un colectiv de 2.500 de angajaţi. Apoi, a urmat „plata” pentru neadaptarea suficientă la economia de piaţă.

 

Renaşterea

 

Ramira astăzi

Din 1991, IMUAS îşi schimbă denumirea cea a mărcii comerciale pe care o avea în proprietate încă din 1980, Ramira, şi încearcă să reziste pe piaţa comercială liberă fabricând de la maşini de pufuleţi, de vată de zahăr, prese de ulei, pluguri, discuri etc. „Se proiecta şi se fabrica ceea ce cerea piaţa, dar a acumulat mari pierderi şi în 1996 a fost inclusă de fostul ministru Decebal Traian Remeş, fost director general al uzinei după ’90, pe lista de întreprinderi de stat care urmau să fie închise”, a menţionat Dumitru Matei, cel care a preluat compania Ramira în 2000, atunci când uzina era în insolvenţă şi mai avea „doar 50 de angajaţi: 15 portari, 15 TESA, 15 pompieri şi 5 muncitori”.

 

După retehnologizare, în 2002, Ramira a pătruns în lumea furnizorilor din industria auto europeană, producând dispozitive pentru linii de sudură a caroseriilor, însă criza economică mondială s-a repercutat grav asupra companiei şi aceasta se îndrepta cu paşi siguri, pentru a doua oară în existenţa ei, spre faliment.

 

František Kudela si Robert Kudela

În 2013, unul dintre partenerii externi ai Ramira şi printre cei mai importanţi producători europeni de linii complet automatizate de asamblare pentru industria auto – firma Chropyňská strojírna din Cehia (controlată de familia Kudela) – achiziţionează fabrica din Baia Mare şi, ulterior, o include în holdingul Chropyňská Group A.S. din care mai fac parte, în afară de firma-mamă, Chropyňská strojírna, şi firma slovacă Slavia Production Systems. Holdingul Chropyňská Group A.S. are astăzi 1.100 de angajaţi (peste 400 dintre aceştia fiind la Ramira Baia Mare) şi derulează anual contracte economice în cuantum de peste 100 de milioane de euro.

 

Pe lângă cele trei fabrici din Cehia, România şi Slovacia, holdingul mai deţine birouri în Cehia, Germania şi Rusia şi are participaţiuni de tip joint-venture în Rusia, SUA şi China, producând linii performante de asamblare, maşini şi echipamente pentru Škoda, Porsche, Audi, BMW, Volkswagen, Honda, Nissan, Rolls Royce, Volvo, Renault, Mercedes, Ford, Land Rover, Jaguar, Citroen etc.

 

„Preluarea de către Chropyňská a firmei din Baia Mare a fost condiţionată de Robert Kudela de preluarea manageriatului de mine. Dacă nu se făcea preluarea, azi Ramira nu mai exista. În 2013, cifra de afaceri scăzuse sub 8 milioane de euro şi exista riscul iminent ca investiţiile să nu poată fi duse la capăt, implicit comenzile să nu poată fi onorate. În 2016, cifra de afaceri a crescut la peste 12,5 milioane de euro, iar pentru acest an previzionăm o cifră de afaceri de peste 13 milioane de euro”, a conchis Karl-Josef Heinrich, actualul CEO al Ramira, pionul principal al preluării fabricii băimărene, care trăieşte, de patru decenii, o poveste care continuă.

 

Foştii angajaţi ai IMUAS, unii dintre ei şi ai RAMIRA, s-au întâlnit în 25 mai 2017, pentru a sărbători aniversarea a 40 de ani de la înfiinţare, pentru a se bucura împreună şi a-şi aminti cu nostalgie de începuturile unei societăţi care a renăscut de atâtea ori din propria cenuşă, reinventându-se pentru a deveni astăzi una dintre firmele de succes din economia Maramureşului.

 

„Are ceva din legenda Păsării Phoenix, Ramira… Tot moare şi reînvie din propria cenuşă. Şi apoi mai şi zboară…”, spunea cineva.



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here