DRUMUL GROAZEI – Secretele unui drum din Maramureș cu pagină de Facebook: 64 de milioane de lei pentru 20 de kilometri reabilitați cu probleme

2
4836

DRUMUL GONFLAT CU 7 MILIOANE DE LEI. DJ 187. Maramureș. Supranumit Drumul Groazei, fiind inclus între cele mai proaste infrastructuri rutiere din țară, căruia localnicii i-au făcut pagină de Facebook, sperând că arătând public starea acestuia vor îndupleca autoritățile județului să facă ceva.

 

Au făcut ceva, într-un târziu, după ani de letargie, în care mai trimiteau din când în când firma din subordinea Consiliului Județean responsabilă cu gestionarea infrastructurii, Drumuri și Poduri SA, să mai cârpească. De multe ori, aceste cârpeli erau făcute cu pământ, sau nisip (fapt semnalat public de localnici și diverși conducători auto chiar pe pagina de Facebook cu pricina – Drumul Groazei “DJ 187”).

 

 

Ce au făcut? L-au inclus spre finanțare prin PNDL II (Programul Național de Dezvoltare Locală), pe loturi. Scrierea de față se referă exclusiv la Lotul 2, 20 de kilometri, pe ruta Leordina (DN 18) – Ruscova – Repedea – Poienile de Sub Munte, pe care CJ Maramureș intenționa să plătească pentru reabilitare 64 de milioane de lei (sumă care includea și TVA), conform studiului de fezabilitate aprobat la începutul anului 2017.

 

Au sublicitat, au câștigat și au majorat contractul

 

La licitație, în 2019, a fost desemnat câștigător o asociere de firme care a mers mult sub evaluarea din urmă cu 2 ani. Cât de mult? Cu aproape 5,8 milioane de lei mai puțin decât valoarea stabilită prin SF în 2017, deși costurile materialelor au crescut. Evident, au fost desemnați câștigători. Valoarea exactă a contractului: 57.213.671,35 lei (48.078.715,42 lei + TVA). Contractul a fost semnat în 7 mai 2019, în prezența consilierilor județeni și ai primarilor din cele 4 comune traversate de Drumul Groazei, localități care totalizează peste 20.000 locuitori.

 

Cine sunt câștigătorii? Conrep SA Vișeu de Sus (firmă controlată de Vasile “Vărzaru” Coman, primarul din Vișeu de Sus) & Dimex 2000 Company SRL din Rebrișoara (jud. Bistrița-Năsăud, controlată de Ioan Scurtu) și Explan SRL din Cluj-Napoca (controlat de Petru Ciufudean – acesta a fost luat ca asociat pe partea de proiectare, pe care a și executat-o).

 

Vă rog să nu cădeți în capcana de a crede că acest drum a fost subevaluat prostește de constructori (ambii cu abonamente vechi la lucrările din bani publici) și că aceștia nu reușesc să-l finalizeze pentru că nu le ajunge finanțarea cerută. De ce? Pentru că, în clasicul stil maramureșeano-pesedist, drumul doar a fost licitat la 57 de milioane de lei, pentru a fi câștigată licitația și contractul, însă, de fapt, ulterior a fost gonflat la… 64 de milioane de lei. Să vedem cum.

 

În mai 2019, după emiterea Ordinului Administrativ de începere a lucrărilor care trebuiau finalizate în 720 de zile (din care 180 de zile pentru proiectare și 540 de zile pentru execuția efectivă a drumului), a început proiectarea, obținerea autorizațiilor și a avizelor. S-a finalizat (de clujenii de la Explan, serioși) în timp contractual (la jumătatea lui noiembrie 2019).

 

A venit iarna, apoi nu s-a mai făcut nimic până în 26 februarie 2020, când s-a semnat ordinul de începere a lucrărilor efective (de pesedistul Gabriel Valer Zetea, la acea vreme președinte al Consiliului Județean Maramureș – foto mic dreapta de la semnarea contractului) din 2 martie 2020. În acel moment s-a aflat că drumul nu mai costa 57 de milioane de lei (adică 48 de milioane de lei + TVA), ci… 64 de milioane de lei (exact: 64.088.929,05 lei). De unde știm asta?

 

Chiar de la beneficiar, pesedistul Zetea (foto mic stânga)scăpând pe gură, public (pentru că semnarea unei hârtii în România a devenit mai demnă de promovat decât efectuarea lucrării), la semnarea ordinului de începere: “Din luna martie 2020 ne vedem în șantier, iar suma de 65 de milioane de lei va fi investită pentru reabilitarea celor 20 de km de drum județean, cu durată maximă de execuție de un an și jumătate”.

 

Sigur, nimeni n-a zis nimic, n-a explicat nimeni nimic (era vorba doar de 7 milioane de lei mai mult, nu e o dramă!), nimeni nu și-a pus întrebări. A fost doar enunțat faptul, ura și la gară! Apoi a venit pandemia, cu stări de urgență și de alertă… De atunci, de la semnarea ordinului de începere efectivă a unei lucrări licitate la 57 de milioane de lei și gonflate la 64 de milioane de lei după doar o jumătate de an, peste două săptămâni se-mplinește un an (365 de zile). Ar mai fi, conform contractului semnat, vreo 6 luni și trebuie finalizat (undeva pe la final de august 2021).

 

Același manager ca la SMID Maramureș…

 

… dar dacă n-o să fie finalizat în august 2021, nu-i nicio pagubă și nicio dramă și chiar nicio surpriză. De ce? Pentru că acest proiect este manageriat de aceeași persoană care manageriază și SMID Maramureș, Claudia Maria Breban, director al Direcţiei de Dezvoltare şi Implementare Proiecte din cadrul CJ Maramureş. Iar SMID Maramureș, știm deja, are o întârziere de câțiva ANI (!) de la termenul prevăzut inițial pentru finalizare.

 

Nu-i nimic, nu ne grăbim niciunde, plătim o taxă de salubritate mai mare de două ori decât dacă ar fi fost SMID-ul funcțional, dar noi, maramureșenii sunt mai așezați, așa, mai liniștiți, mai tăcuți, nu ne scandalizăm din orice. Ce dacă plătim mai mult din cauza unora care și-au dovedit incapacitatea de a duce lucruri la bun sfârșit, dar care sunt plătiți regește din bani publici? Nu-i bai, plătim…

 

Cum stăm, Vasilică?

 

În 10 februarie 2021, beneficiarul (CJ Maramureș) a verificat lucrările de reabilitare. „Pe diverse tronsoane de drum au fost identificate degradări ale părții carosabile executate anterior”… Ceee? Adică vine autoritatea publică să ne spună că nici nu s-a turnat bine niscaiva asfalt, că deja e degradat?

 

Apoi, constructorului (Conrep & Dimex, sau Vărzaru & Scurtu) i s-au cerut probe pentru testare, dar antreprenorul a remediat defecțiunile “pe cheltuiala proprie” (era ilegal să fi fost altfel). Și că s-au solicitat “soluții tehnice pentru degradarea părții carosabile, modificarea soluțiilor privind scurgerea apelor pluviale și realizarea unor podețe tubulare pentru descărcarea apelor pluviale (…) până la analizarea oportunității execuției unor lucrări de protejare a părții carosabile împotriva căderilor de piatră de pe versanți”.

 

Și că proiectantul și constructorul au termen două săptămâni (adică până în 24 februarie 2021) să rezolve problemele de mai sus. Wonderful. Știm, suntem nerecunoscători, “doar cei direct implicați în reabilitarea infrastructurii rutiere pot să înțeleagă munca imensă din spatele unui astfel de proiect” (citat de campanie electorală Zetea, septembrie 2020).

 

Ne scuzați, NU NE INTERESEAZĂ chiar deloc-deloc „munca imensă”. Pentru munca asta imensă se încasează o sumă imensă (64 de milioane de lei). Dacă era vreo lucrare făcută-n clacă, ne interesa munca imensă, nefiind, ne interesează doar să fie făcută la standardele de calitate și în termenul contractual.

 

Știm că pe alții o să-i intereseze și gonflarea cu 7 milioane de lei a prețului lucrării (am subliniat aspectul doar pentru a-i tensiona pe cei fugiți acum prin Parlament, către imunitate)… În rest, observăm lucrarea (și altele) cu neobosită atenție și vă informăm despre parcurs.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here