DOCUMENT INTERN – Pe înțelesul tuturor. De ce nu se fac investițiile promise în Baia Mare: bugetul orașului este construit pe minciună, cheltuielile de funcționare sunt subevaluate

1
7116
Cătălin Cherecheș, primarul municipiului Baia Mare - sediul Primăriei municipiului Baia Mare

DEVOALARE – SALARII / BANI PUBLICI. Administrația municipiului Baia Mare are 1.648 de angajați în Primărie și în cele 10 instituții din subordinea sa. Pentru plata acestor funcționari, Primăria Baia Mare are nevoie în acest an de un fond de salarii care totalizează circa 154 de milioane de lei (exact: 153.809.969 lei), conform Contului de rezultat partimonial cuantificat la 31 decembrie 2022 al Primăriei Baia Mare, asumat de directorul economic (Carmen Pop) și primarul Cătălin Cherecheș.

 

Totuși, în proiecția de buget pe 2023, care va fi supusă votului consilerilor locali pentru plata salariilor a fost cuprinsă o sumă cu o treime mai mică, de aproape 100 de milioane de lei (exact: 99.114.000 lei), conform unui document intern referitor la numărul de personal permenent și temporar și fodul de salarii pentru anul 2023, întocmit de șefa Serviciului Resurse Umane al Primăriei Baia Mare, Virginia Butnar, la cererea primarului Cătălin Cherecheș.

 

Motivul subevaluării cheltuielilor de funcționare

 

De ce nu a fost cuprinsă în bugetul pe 2023 (așa cum e normal și legal) întreaga sumă necesară plății salariilor angajaților? Pentru că raportând un buget total mai mare decât cel real (așa cum se face în fiecare an – aveți dovada mai jos) și scăzând din el cheltuieli mai puține decât cele obligatorii/asumate (respectiv mare parte din bugetul aferent funcționării, din care o componentă semnificativă îl reprezintă salariile angajaților), rămân bani mai mulți pentru a fi repartizați pentru investiții.

 

Acești bani sunt, însă, în cea mai mare parte ipotetici și la finalul anului se dovedesc a fi inexistenți. Implicit, investițiile recitate la începutul anului NU se fac. Ce s-ar întâmpla dacă am funcționa legal și normal, adică dacă în buget ar fi incluse cheltuielile reale cu salariile, de exemplu? Păi, n-ar mai exista surse de finanțare (ipotetice) pentru aceste investiții optimiste și niciodată realizate. În consecință, tot acest buget este construit pe minciuni.

 

Bugetul 2022: estimat la 875 de milioane de lei, realizat doar 421 de milioane de lei

 

Nu pentru preaslăvitori, ci pentru cei cu adevărat interesați de sorta orașului, urmează un singur, dar edificator argument: dovada diferenței uriașe între bugetul estimat la începutul anului și cel realizat efectiv. În 2023, bugetul local al municipiului Baia Mare a fost calculat la venituri de 859 de milioane de lei (exact: 859.248.000 lei) și cheltuieli de 865 de milioane de lei (exact: 865.285.000 lei), diferenţa de peste 6 milioane de lei reprezentând-o excedentul financiar rezultat la sfârșitul anului trecut (adică ne-au mai rămas atâția bani necheltuiți).

 

În plus, în acest an, municipalitatea vrea să tragă suma de 53,41 milioane de lei (exact: 53.415.000 lei) din împrumutul bancar contractat în 2020 cu BCR (credit de 130 de milioane de lei din care a cheltuit deja aproape 52 de milioane de lei). Deci, sunt bani de investiții. Ipotetic. Faptic nu prea sunt. Să aflăm adevărul: din aceste venituri, după ce acoperă cheltuielile de funcționare, salariile și datoriile, banii rămași sunt dirijați/repartizați/alocați pentru investiții (ipotetice).

 

Numai că, așa cum am precizat, cheltuielile de funcționare, bugetele necesare instituțiilor din subordine și salariile angajaților sunt mult subevaluate (adică sunt înscrise în buget cu valori mai mici decât cele reale/cunoscute/sigure și cele care vor fi cheltuite/alocate până la finalul anului), tocmai pentru ca suma rămasă pentru dezvoltare să fie cât mai mare.

 

Dovada că veniturile totale sunt o prognoză, de regulă, utopică: în 2022, Executivul Primăriei a creat/recitat un buget estimat la 875 de milioane de lei (exact: 875.666.560 lei), însă faptic a avut la finalul anului 2022 un buget de doar 421 de milioane de lei (exact: 421.745.328 lei), adică jumătate din banii pe care au spus la începutul anului că urmează să îi aibă și în baza cărei sume s-a făcut proiectul de buget.

 

De aceea, cele mai multe dintre investițiile anunțate en fanfare la începutul anului nu sunt realizate. Pentru că nu sunt (nu există) banii pe care la începutul anului ni se spune că vor intra în bugetul local. O analiză a unora dintre cauzele semnificative care duc la această situație aveți într-un edificator articol 2mnews AICI.

 

Dovada subevaluării sumei necesare pentru plata salariilor

 

Cei mai mulți angajați ai administrației publice locale din municipiu sunt la Primăria Baia Mare, 389. Conform documentului intern referitor la numărul de personal permenent și temporar și fodul de salarii pentru anul 2023, introdus ca justificare la proiectul de buget pe 2023, cei 389 de angajați ai Primăriei au o medie salarială de 4.417,30 lei brut/lună. Cei care au firmă și plătesc salarii, râd.

 

Pentru ceilalți, explicația: un salariu brut de 4.417 lei este echivalent cu un salariu net (în mână) de 2.600 lei. Ori acesta este cel mai mic salariu net încasat la Primăria Baia Mare, cel de muncitor necalificat debutant, fără experiență (salariu brut 4.424 lei / salariu net 2.550 lei), media salarială (brută) a tuturor angajaților din Primărie și celorlalte 10 instituții din subordine fiind de 11.505 lei (conform raportului între sumele cheltuite efectiv cu salariile în 2022, incluse în documentele financiare ale Primăriei de la finalul anului trecut, și numărul total de angajați raportat în documentul justificativ introdus în proiectul de buget pe 2023).

 

Conform proiectului de buget pe 2023, cel mai mare fond pentru salarii trebuie repartizat angajaților de la singurul spital public din subordinea sa, Spitalul de Pneumoftiziologie Dr. Nicolae Rușdea (TBC), al doilea ca număr de angajați (343), unde media salarială este de 10.398,44 lei/lună. Această sumă este reală, pentru că acești angajați sunt plătiți cu bani care sunt repartizați exclusiv cu această destinație din bugetul statului (Ministerul Sănătății).

 

Restul sumelor care figurează în proiectul de buget ca necesar financiar pentru plata angajaților din Primărie și instituțiile din subordine sunt mult subevaluate (am explicat deja motivul). Totuși, pentru un argument suplimentar la această scriere, 2mnews vi le prezintă, așa cum au fost incluse în documentul oficial (fiind însă doar sume parțiale, pentru o perioadă – nedeterminată – din an, urmând să fie suplimentate la viitoarele rectificări financiare ale Primăriei).

 

Câteva precizări înaintea devoalării numărului de angajați, fondul de salarizare necesar (parțial), media anuală (parțială) și media lunară (parțială) a câștigurilor pe fiecare instituție în parte: fondurile de salarii sunt prezentate cu rotunjirea (aproximarea) la 10.000 lei, fondul de salarii și mediile salariale sunt sume brute (din care se achită impozitele aferente), în numărul de angajați nu sunt cuprinse și pesoane plătite din bugetul public sub alte forme decât salariul (de exemplu, sportivii sau firme/PFA-uri cu care administrația sau instituțiile din subordine au contracte permanente pentru servicii externalizate).

 

Și acum tabelul (ordonarea s-a făcut în funcție de numărul de angajați)…

 

Instituția Număr angajați Fond de salarii (parțial) Media salarială anuală (parțială) Media salarială lunară (parțială)
Primăria Baia Mare 389 20.620.000 lei 53.007,71 lei 4.417,30 lei
Spitalul de Pneumoftiziologie 343 42.800.000 lei 124.781,34 lei 10.398,44 lei
Serviciul Public Ambient Urban 245 10.300.000 lei 42.040,81 lei 3.503,40 lei
Direcția de Asistență Socială 190 7.000.000 lei 36.842,10 lei 3.070,17 lei
Poliția Locală 147 7.193.000 lei 48.931,97 lei 4.077,66 lei
Teatrul Municipal 100 3.928.000 lei 39.280 lei 3.273,33 lei
Sănătate 98 3.928.000 lei 40.081,63 lei 3.340,13 lei
Creșe 98 1.141.000 lei 11.642,85 lei 970,23 lei
Evidența Persoanei 24 1.439.000 lei 59.958,33 lei 4.996,52 lei
Clubul Sportiv Minaur 8 555.000 lei 69.375 lei 5.781,25 lei
 Colonia Pictorilor 6 210.000 lei 35.000 lei 2.916,66 lei
TOTAL 1.648 99.114.000 lei 60.141,99 lei 5.011,83 lei

 

Din acest tabel (întocmit în baza documentului oficial introdus de Serviciul Resurse Umane al Primăriei ca justificare la conceperea bugetului 2023) se observă că Primăria susține că va plăti pentru salarii mai puțin cu 54 de milioane de lei (exact: 54.695.969 lei) în 2023 decât a plătit în 2022. Adică mai puțin cu peste o treime (35,56%). Ceea ce e nu doar o utopie, ci și un mare fals. Adevărul este că au creat, din nou, o proiecție de buget bazată pe miniciuni.

 

… alt exemplu: bugetul necesar funcționării instituțiilor este, la fel, subevaluat. De pildă, toată activitatea clubului Minaur a fost bugetată în 2023 la 14 milioane de lei, în condițiile în care bugetul pe 2022 a fost de 24 de milioane de lei. Sigur, viitoarele rectificări vor regla minciuna, devoalând-o.

 

Ce se poate face: cum putem ieși din marasmul minciunii Executivului

 

Până atunci, însă, aleșii locali au posibilitatea să respingă acest buget creat/creionat pe minciuni și să-i ceară Întâiului Ales să le prezinte un buget real. Având un buget real, în care veniturile să fie raportate la realitate și nu la utopii care duc la o diferență la finalul anului de 51,84% (diferența între bugetul estimat la începutul anului și cel realizat la sfârșitul anului 2022) și în care cheltuielile de funcționare să fie cele reale, este posibilă determinarea sumei reale care poate fi îndreptată către dezvoltare/investiții.

 

Sigur, nu se mai pot recita sute de proiecte pe care “le vom realiza în acest an” (deși nu le realizează niciodată, doar sunt incluse pe lista de investiții cu valori financiare modice, insuficiente și pentru documentațiile obligatorii), dar măcar știm pe ce ne bazăm, cum stăm: avem atâția bani, putem face/finaliza aceste trei proiecte. Știu, electoral este mai spectaculos să reciți că faci sute de proiecte, deși ști că nu poți să faci NIMIC. Dar orașul nu câștigă nimic din aceste minciuni premeditate.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Cum, să nu mai avem proiecte? Păi atunci nu mai facem nici studii de fezabilitate? Că proiecte finalizate (de regulă nici măcar demarate) nu avem. Însă studii de fezabilitate făcute de firmele de casă (cu patronat ‘onest’ de altfel 😉 … ), avem cu duiumul!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here