DEVOALARE – Cât costă și cine plătește studiul de fezabilitate al centurii rutiere a orașului Șomcuta Mare

0
666

VARIANTA OCOLITOARE ȘOMCUTA MARE. Consiliul Județean și Primăria Șomcuta Mare se vor asocia pentru a plăti împreună un studiu de fezabilitate pentru o centură rutieră (titulatura oficială: varianta de ocolire) a orașului, menită să descongestioneze traficul local, reducând și timpului de călătorie, poluarea zonelor rezidențiale și numărul de accidente rutiere din zonă.

 

De asemenea, oficial ni se dezvăluie cel puțin un obiectiv major al creării acestei variante ocolitoare rutiere: premizele contruirii unui parc industrial în zonă (în acest moment, Maramureșul este singurul județ din România care nu are niciun parc industrial public, ultimii doi președinți ai administrației județene, Zamfir Flore Ciceu – atunci PC/ALDE, acum PNL – și Gabriel Valer Zetea – PSD fiind doar doi mincinoși care și-au păcălit electoratul că vor edifica mai multe parcuri industriale, fără să facă după ce au fost aleși în funcții niciun demers în acest sens).

 

Similarități

 

Revenind la Studiu de Fezabilitate (SF) pentru centura rutieră a orașului Șomcuta Mare, acesta este cel de-al treilea proiect de acest gen generat de administrația județeană (Consiliul Județean Maramureș), controlată de Ionel Bogdan (președintele autorității și al PNL Maramureș), după cele din municipiile Maramureșului.

 

Ce e similar cu precedentele două acorduri de parteneriat? Finanțarea din care se dorește realizarea efectivă a centurii rutiere (pentru care existența unui SF este obligatorie). Respectiv, conform negocierilor politice, șeful administrației județene, Ionel Bogdan, vrea ca aceste trei centuri ocolitoare din Maramureș să fie finanțate din fonduri europene (prin Programe Operaționale, Mecanismul de Redresare și Reziliență.

 

În acest sens, este vizat Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), pentru că în acest caz, după ipotetica aprobare a finanțării proiectului, atât CJ Maramureș, cât și administrațiile locale partenere pot să își recupereze sumele alocate până la licitarea lucrării efective. De asemenea, pentru eliminarea stresului administrativ, Bogdan speră să detașeze execuția efectivă a celor trei centuri rutiere din județ Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

 

Cel mai probabil, contractul de execuție al SF-ului centurii rutiere din Șomcuta Mare va atribuit pe aclași criteriu ca în cazurile proiectelor Baia Mare și Sighetu Marmației, respectiv Cel mai bun raport calitate – preț (în primele două cazuri ponderea prețului este de 40% din decizia finală, experiența experților-cheie 40% și propunerea tehnică 20%).

 

Diferențe

 

Ce e diferit față de primele două asocieri? În principal, procentul achitat de parteneri. În primele  două acorduri, cu municipiile  Baia Mare și Sighetu Marmației, SF-urile se plătesc în procente egale. De pildă, pentru SF-ul centurii rutiere a municipiului Baia Mare (26,9 km) se estimează o cheltuială de circa 3 milioane de lei (exact: 2.924.279,82 lei, sumă care conține TVA și care este echivalentă cu peste 593.000 de euro), bani care vor fi plătiți 50-50% din pușculițele județului, respectiv a municipiului reședință de județ.

 

Pentru SF-ul, iar pentru centura rutieră a municipiului Sighetu Marmației (15 km) se estimează o cheltuială de 1,7 milioane de lei (exact: 1.728.600 lei, sumă care conține TVA și care este echivalentă cu peste 350.000 de euro), bani care, la fel ca în cazul Băii Mari, vor fi plătiți în procente egale, 50-50%, din pușculițele județului și a municipiului din Maramureșul istoric.

 

În schimb, pentru proiectul de la Șomcuta Mare alocația financiară estimată este substanțial mai redusă, pentru că și dimensiunea centurii rutiere este mai mică (circa 6 km). Se estimează o cheltuială de 861.000 lei (sumă care conține TVA și care este echivalentă cu circa 97.000 euro). De data aceasta, banii nu vor mai fi plătiți în procente egale, Consiliul Județean urmând să plătească 70% (602.700 lei), iar administrația din Șomcuta Mare, 30% (258.300 lei).

 

Sigur, pentru că-n viață nimic nu-i gratis (doar aparent), iar favorurile/facilitățile se plătesc ulterior, primarul Gheorghe Buda (scriptic în PSD) va da ceva în schimbul reducerii la nota de plată făcută de președintele Ionel Bogdan (PNL). Ce anume? Foarte curând vom afla cu toții.

 

* Foto: @traveleuropa.ro

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here