DESTINAȚIA DEȘEURILOR – Unde mai aruncăm gunoiul din Maramureș, până când ni se permite și, mai ales, cu ce costuri imense: pierderea județului este de 5 milioane de euro/an

1
2777

CÂT NE COSTĂ NEPUTINȚA ALEȘILOR. În contextul în care, ca-n orice alt cătun din Lumea a III-a, în județul Maramureș nu există niciun depozit de deșeuri autorizat, gunoiul menajer colectat din județ (de la cetățeni, firme și instituții) este transportat de operatorii de salubritate oriunde este primit. L-au dus în județele Bihor, Timiș, Mureș, Arad, oriunde și cu costuri imense. Costurile acestea sunt plătite, direct și indirect (din bugetele locale și cel județean), de toți cetățenii județului.

 

Bine, dar pe noi, pentru că suntem bogați de nu mai știm ce să facem cu banii, nu ne interesează (pentru că nu protestăm nicicum) nici banii și nici incapacitatea celor pe care i-am ales în fruntea administrației județene de a finaliza de 9 ani (în iulie 2013 au fost aprobați indicatorii tehnico-economici) depozitul de deșeuri de la Sârbi (com. Fărăcașa). Pentru că nu ne interesează, plătim dublu decât ar trebui – cei care dețin depozite autorizate nu ne fac servicii gratuite, ci ne storc de bani cât pot (de câți bani, vă spune această scriere).

 

După finalizarea contractului cu Oradea

 

La 31 martie 2022 s-a finalizat ultimul contract valid (cel cu depozitul din Oradea) pe care-l avea CJ Maramureș și care le dădea celor doi operatori din județ (Drusal pentru zona de sud și Herodot pentru zona de nord) posibilitatea să aibă unde să arunce deșeurile colectate. Bine, ce a făcut în aceste condiții conducerea CJ Maramureș începând din, să zicem, 1 martie, cu o lună înaintea finalizării contractului cu Oradea (care a subliniat că nu ne mai primește deșeurile, deoarece noi suntem barbari și nu colectăm selectiv)?

 

Păi, începând din 1 martie… a împărțit mărțișoare, apoi lalele (în 8 martie), apoi câte-un contract de achiziție publică directă, apoi hă-hă-hă, hi-hi-hi, he-he-he… Și uite așa, fără niciun contract de depozitare a deșeurilor, ne-a prins 1 aprilie. Care, pe lângă că e Ziua Păcălelii, pentru noi a fost și Ziua Autopăcălelii, pentru că ne-am autopăcălit că suntem șmecheri, fiind, de fapt, proști (pentru că plătim triplu față de alții). Și fără contract cu vreun depozit de deșeuri.

 

În aceste condiții deșeurile au continuat să se ridice, să nu afle lumea că noi (adică ei, aleșii) ne-am hăhăit în loc să rezolvăm cumva, oricum, situația. Ce s-a făcut cu deșeurile ridicate? S-au stocat pe platformele operatorilor. O săptămână!

 

Ducem gunoiul în județul Mureș

 

… pentru că abia în 8 aprilie 2022, la 8 zile de când județul nu mai avea niciun contract cu vreun depozit autorizat de deșeuri, conducerea CJ Maramureș a trimis o adresă către CJ Mureș (pe care o deținem – adresa a fost înregistrată cu nr. 7969/08.04.2022) în care se milogea de mureșeni să ne primească și nouă gunoiul, recitându-le aceeași poezie tristă, că e o măsură tranzitorie și că acuși-acușica finalizăm și noi depozitul de la Sârbi. E drept, până atunci s-a dialogat cu Iridex (operatorul depozitului).

 

Mureșenii (CJ Mureș) au acceptat, din nou, să ne primească gunoiul (tacit, și ei, să nu afle cetățenii de acolo că județul lor a devenit groapa de gunoi și a celor din Maramureș). De ce au acceptat? În principal, pentru a nu plăti ei mai mult administratorului și, în secundar, pentru a ne lua banii nouă, proștilor care de 9 ani nu suntem în stare să construim un depozit autorizat. Mulți bani.

 

Cealaltă explicație a acceptării este următoarea: depozitul de deșeuri de la Sânpaul (foto mic dreapta, jud. Mureș) este administrat, din octombrie 2016, de asocierea Iridex Group Import Export SRL & Servicii Salubritate SA Bucureşti. În acest an, pentru a fi menținut tariful de depozitarea stabilit la începutul anului, la Sânpaul trebuie aduse 173.035 tone de deșeuri. Anul trecut, însă, au fost depozitate din județul Mureș doar 147.124 tone.

 

În consecință, se estimează și în acest an un deficit de peste 23.000 tone. Pentru ca din această cauză Iridex să nu majoreze tariful operatorilor din județul Mureș (iar aceștia, beneficiarilor), administrația județului aprobă, periodic, acceptarea la depozitare a deșeurilor menajere din alte județe. Să strângă cantitatea de gunoi prevăzută în contract. Și Clujul, și Alba și Maramureșul au apelat la această variantă.

 

În fine, decizia oficială care vizează acceptul proprietarului depozitului de la Sânpaul (care este CJ Mureș) pentru ca județul Maramureș să depoziteze 3.500 tone de deșeuri/lună, timp de cel mult 6 luni, a fost luată în 14 aprilie 2022. Timp de două săptămâni întrebați-vă unde au fost duse/depozitate deșeurile colectate din județ, situație de care se face vinovată conducerea CJ Maramureș.

 

Cât gunoi putem duce în Mureș, pentru cât timp și cu ce preț

 

Noul contract prevede că se acceptă la depozitare în depozitul de la Sânpaul (jud. Mureș) a aproximativ 3.500 tone/lună de deșeuri menajere din Maramureș. Durata contractului este de maximum 6 luni (bine, cei din Mureș sunt haioși, au menționat că acest contract va înceta de drept în cazul punerii în funcţiune, mai repede de 6 luni, a depozitului de la Sârbi – ori noi abia acum l-am licitat și, dacă totul merge perfect va fi gata peste un an).

 

Pe lângă detaliile tehnice (transportul cu mașini de cel mult 50 de tone, deșeurile să nu fie istorice etc.), poate vă interesează și cât costă să ducem gunoiul din Maramureș în județul Mureș, la 250 de kilometri distanță. Prețul de depozitare este de 227,17 lei/tonă – suma conține TVA și este formată din tariful de depozitare + taxa de economie circulară (de 80 lei/tonă + TVA, pe care operatorul depozitului o plătește apoi la Administraţia Fondului pentru Mediu).

 

Dacă Drusal duce 3.500 de tone/lună, doar costurile cu depozitarea deșeurilor la Sânpaul cresc cu 795.095 lei/lună (la Oradea era mai scump, dacă vă-ncălzește cu ceva, sau vă enervează mai tare). La acest tarif se adaugă transportul – sunt minimum 175 de camioane/lună (se transportă circa 20 tone de deșeuri cu un camion).

 

La acest total (depozitare, taxa de mediu și Transport) se adaugă costuri suplimentare de manipulare/manoperă al operatorului + un cost privind plata anticipată a serviciilor de depozitare și transport (în condițiile în care operatorii sunt plătiți la 45 de zile de la efectuarea serviciului, dar ei plătesc serviciile anticipat, acei bani sunt luați din linii de creditare, de la bănci, cu costurile suplimentare aferente). Din toate acestea rezultă costul final. Pe care l-am aflat la leu din surse implicate direct: 1,64 milioane de lei pe lună (exact: 1.645.000 lei/lună). Adică 470 lei/tona de deșeuri. Atât ne costă să o depozităm într-un depozit legal.

 

Cu cât se devalizează anual bugetele publice din județ

 

În cazul în care depozitul de la Sârbi (sau de oriunde altundeva în Maramureș) era operațional, această sumă era… 50%. Adică aproximativ 800.000 lei. Simplificat: neputința aleșilor județeni de a termina în 9 ani (!!!) măcar un depozit conform în Maramureș ridică costurile cu deșeurile la peste 800.000 de lei/lună.

 

Și asta este doar pentru Drusal, care operează în zona de sud a județului, în 31 din cele 76 de UAT-uri din Maramureș. Operatorul Herodot, care operează în zona 2 (Sighetu Marmației), nu are decât o soluție de avarie, de a transporta deșeurile în jud. Harghita, dar acolo poate depozita doar circa 800 de tone/lună, fapt pentru care acum nu se colectează decât deșeurile din Sighetu Marmației, în restul comunelor deservite (mai exact care ar trebui deservite)…  Dumnezeu cu mila.

 

O completare: operatorul din zona 3 (Borșa-Moisei) a acestui nefuncțional SMID Maramureș, firma Glodsal SRL, transportă deșeurile tot la Sânpaul, însă cantitățile colectate de acesta sunt reduse, operatorii semnificativi fiind Drusal și Herodot. Iar zona 4 (Târgu Lăpuș) nu are operator desemnat nici astăzi.

 

Subliniere: asta se întâmplă pentru că SMID nu e operațional. Nu l-au finalizat toți incapabilii care au condus acest județ și toți managerii de proiect plătiți cu salarii europene. N-au fost în stare să finalizeze nici astăzi ceea ce trebuia finalizat în urmă cu 6 ani.

 

Să sintetizăm, dacă aproximăm și costurile suplimentare ale opratorului Herodot, astăzi maramureșenii plătesc pentru deșeuri mai mult cu peste 1 milion de lei/lună, decât ar plăti dacă ar fi finalizat depozitul de la Sârbi (foto mic stânga). La acest cost adăugați importanta componentă financiară de colectare a deșeurilor și veți înțelege (măcar aproximativ) cât ne costă incapacitatea aleșilor cetățenilor din Maramureș de a finaliza un depozit de deșeuri, pe care-l moșmondesc de 9 ani și pe care sunt departe de a-l pune în funcțiune. Personal, păstrez mari rezerve că acesta va fi operațional vreodată, cel puțin nu în acel loc, pe dealurile mișcătoare din satul Sârbi.

 

Într-o jumătate de an (cele 6 luni cât avem contract cu mureșenii), plătim pentru depozitarea gunoiului în alt județ suma totală de peste 9,87 milioane de lei, la care se adaugă costurile suplimentare ale firmei Herodot pentru partea de nord a județului. În fiecare an în care nu avem un depozit conform, aruncăm pe geam circa 25 de milioane de lei, adică 5 milioane de euro. În fiecare an. Imaginați-vă ce se poate face cu 5 milioane de euro/an. În fiecare an.

 

Explicații pentru poza de grup

 

În fotografia principală a acestei scrieri sunt cei care au răspuns de-a lungul timpului de cheltuirea banilor din SMID Maramureș și de strategia de implementare a proiectului sunt bine-mersi:

 

  • Mircea Man (fost președinte CJ Maramureș în perioada desemnării locației CMID pe un teren pe care nu se poate construi) este vicepreședinte ANRE (Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei), are o leafă de peste 5.700 euro pe lună.

 

  • Zamfir Flore Ciceu (fost președinte CJ Maramureș în perioada semnării primelor contracte de achiziții și, mai ales, a contractului de execuție al CMID Sârbi) a revenit în avocatură.

 

  • Gabriel Valer Zetea (fost președinte CJ Maramureș în perioada de implementare a CMID Sârbi, cu plăți pentru soluții tehnice care nu funcționează și cu rezilierea contractului executantului, ceea ce a întârziat enorm proiectul și pentru care CJ este în proces acum) este deputat PSD, gestionează un venit lunar de peste 9.000 euro (din care are cheltuielile aferente unui parlamentar).

 

  • Claudia Maria Breban (managerul proiectului SMID Maramureș, director executiv al Direcției de Dezvoltare a CJ Maramureș) a fost avansată, cu titlu interimar deocamdată (ca să nu se facă concurs) în funcția de administrator public al județului Maramureș, are venituri de 16.500 lei pe lună.

 

  • Dumitru Dumuța (expertul juridic al SMID Maramureș, fost secretar al județului,cel care a girat toate documentele din proiect – acum, județul se judecă în diverse cauze, cerându-i-se să plătească terților daune financiare imense), promovat la pensionare ca administrator public de Ciceu și menținut în funcție de Zetea, a fost plătit cu circa 10.000 lei pe lună (mai avea o pensie). După finalizarea mandatului de președinte CJ a lui Zetea (PSD), i s-a finalizat și mandatul său de administrator public al județului și, de la finalul anului 2020, a rămas în pensie (în locul său, ca administrator public a fost avansată Breban, managerul proiectului SMID).

 

O subliniere de final: niciunul dintre șefii administrației județene (Mircea Man – PDL, Zamfir Flore Ciceu – PC/ALDE, Gabriel Valer Zetea – PSD, Ionel Bogdan – PNL) nu a întreprins nimic pentru sancționarea vinovaților, deși la preluarea funcției toți au clamat “greaua moștenire” și “problemele proiectului SMID”, prin care s-au sifonat și continua să se sifoneze bani publici în neștire. Omerta. În schimb, toți au devenit mult mai bogați decât erau înainte de preluarea funcției de președinte al CJ Maramureș.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. eu zic sa incepem sa ducem gunoiul in curtea lui Zetea, Ciceu, Man, etc…baietii destepti, bugetarii cu masini de sute de mii de euro, pe care autoritatile penale ii ignora, cei care fac firme pe banii statului prin interpusi, si care de 30 de ani – ca sunt aceasi – fac ce vor in tara aceasta – astia sunt un fel de criminali politici cu acte – nu e nici o diferenta intre un om care ucide si ei …

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here