DECONSPIRARE – Află cât costă și cine face studiul de fezabilitate pentru tronsonul Baia Mare – Bistrița, parte a drumului rapid Baia Mare – Suceava

0
3845

DRUM RAPID. Câștigătorul elaborării Studiului de Fezabilitate al tronsonului Baia Mare – Bistrița (parte a drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava) este asocierea de firme formată din Search Corporation & Egis International SAS & Egis Romania S.A. & SC Formin SA.

 

CNAIR va plăti pentru studiul de fezabilitate pe tronsonul Baia Mare – Bistrița peste 15,2 milioane de lei + TVA (suma exactă: 15.206.688,64 lei + TVA), echivalentul a aproape 3,7 milioane de euro. Suma este mai mică cu 21% (!), adică peste 4 milioane de lei, decât estimarea inițială a CNAIR – ceea ce ridică semne de întrebare în privința modului în care sunt stabilite estimările.

 

 

 



 

Studiul de fezabilitate trebuie finalizat în 18 luni de la semnarea contractului (14 luni pentru elaborarea SF-ului şi 4 luni pentru asistenţa tehnică la documentaţiile pentru lansarea licitaţiilor de execuție efectivă a drumului) – semnarea contractului se face după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestaţii, respectiv după soluţionarea acestora.

 

Cine sunt câștigătorii

 

Să disecăm identitățile celor din spatele firmelor care formează asocierea desemnată câștigătoare. Firma de inginerie Search Coroporation este controlată de româno-americanul Michael/Mihai Stanciu (62 de ani), un inginer revenit din SUA care se identifică ca evlavios penticostal aflat în conexiune directă cu Dumnezeu.

 

Formin SA este fosta întreprindere comunistă de explorări din Caransebeș, firmă de prospecțiuni, geologie și servicii de foraj controlată de cuplul format din clujeanul Ioan Gheorghe Varga, zis Nelu/Neluțu (49 de ani) și de bănățeanul Vasile Sebastian Albulescu (46 de ani).

 

Nelu Varga este un om de afaceri conectat la politicieni din primul eșalon și este considerat patronul din umbră al CFR Cluj-Napoca. Sebi Albulescu este prieten apropiat și fost partener de afaceri al lui Sorin Grindeanu (actual președinte al Autorității Naționale pentru Reglementare în Comunicații – ANCOM -, de altfel Grindeanu a fost chiar acționar al acestei firme). De asemenea, Albulescu este și fost patron al actualului prim-ministru Ludovic Orban (la firma târgumureșeană Revicond Canaltech SRL). Varga și Albulescu sunt implicați și în scandalul stârnit de concesiunea Lacului Techirghiol, de unde au primit aviz să exploateze nămolul sapropelicși să-l exporte.

 

Egis International SAS (Franța) & Egis România sunt firme asociate/partenere cu Search Corporation al lui Stanciu (de pildă, în Astrada Development, societate controlată de Strabag, care se ocupă cu lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor), conducerea sucursalei din România fiind atribuită în perioada septembrie 2013 – mai 2017 lui Clotilde Armand (actualul primar USR al Sectorului 1 București).

 

Despre drumul rapid, bani și termene

 

Studiile de fezabilitate pentru celelalte două tronsoane, Bistriţa – Vatra Dornei și Vatra Dornei – Suceava, vor costa aproape 15,8 milioane de lei + TVA, respectiv aproape 14,5 milioane de lei + TVA și vor fi exacutate de Explan SRL, respectiv asocierea Best Consulting & Design SRL – Inginieria Especializada Obra Civil e Industrial.

 

Drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava (în lungime de 338 de kilometri și care ar urma să lege Baia Mare de Suceava are ruta Baia Mare – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava) a fost botezat impropriu Autostrada Nordului, mai mult pentru a satisface orgoliile celor din nordul țării, ocoliți de guvernanți atunci când este vorba de autostrăzi reale, pentru că este un drum expres, nicidecum o autostradă.

 

Proiectarea Drumului rapid Baia Mare – Suceava a fost introdusă în licitație în trei loturi distincte (Baia Mare – Bistrița, Bistriţa – Vatra Dornei şi Vatra Dornei – Suceava) la începutul lunii noiembrie 2019, apoi procedura a fost suspendată, iar în ianuarie 2020 a fost reluată. Ofertarea s-a închis în 6 februarie 2020, ofertele depuse fiind analizate de Comisiei de evaluare.

 

În 20 iunie 2020, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, spunea că se vor desemna câștigătorii și vor semna contractele la sfârșitul lunii august. A trecut august, septembrie, octombrie și aproape noiembrie și câștigătorii au fost desemnați în 20 noiembrie 2020.

 

În cazul fericit în care nu se depune nicio contestație, în decembrie 2020 se pot semna contractele, iar la sfârșitul lui iunie 2022 ar trebui să fie gata studiile de fezabilitate și în iulie 2022 (în cel mai fericit caz) ar putea fi lansată procedura de licitație pentru execuția efectivă a drumului rapid. Care execuție, doar Cel de Sus știe când va fi gata. Sperăm că-n timpul vieților noastre…

 

Cătălin VISCHI, Liviu DAMIAN



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here