CLARIFICĂRI – Despre podul de la Ulmeni, din documente oficiale necomunicate public: stadiul, valoarea investiției, cât s-a plătit

0
7213

PODUL DE LA ULMENI. Această scriere cuprinde exclusiv date, sume  și informații referitoare la noul pod de la Ulmeni (localizat la intersecția cu drumul județean DJ 182B, în punctul de trecere cu bacul din Ulmeni și în aval de podul de cale ferată), care au fost extrase din documente oficiale ale instituțiilor statului abilitate, cuantificate de Ministerul Dezvoltării, Lucărilor Publice și Administrației, dar nefăcute public – 2mnews îndreaptă acum această „scăpare” de comunicare a instituțiilor statului.

 

Motivația scrierii constă în îngrijorarea publică privind siguranța construcției, podul fiind deschis circulației publice (rutiere și pietonale), survenită în octombrie 2022, la circa 3 ani de la accidentul tehnologic din 13 septembrie 2019, care a avut loc în etapa de montaj a tablierului.

 

Situația contractuală actuală

 

Podul de la Ulmeni are 170 de metri lungime, din care doar 100 de metri deasupra apei, și 14 metri lăţime, cu două benzi rutiere și două pietonale, fiind construit în perioada 20 februarie 2015 – 23 septembrie 2022. În 7 ani și 7 luni.

În 23 septembrie 2022, Primăria Ulmeni a raportat public, în calitate de beneficiar, finalizarea lucrărilor la Podul peste râul Someș, obiectiv al cărui ordin de începere a lucrărilor a fost semnat la 20 februarie 2015 și care trebuia finalizat și recepționat în 3 ani, adică în 20 februarie 2018.

 

Testele și măsurătorile de rezistență la încercări statice și dinamice au fost efectuate în 27 septembrie 2022, conform IJC Maramureș. Recepția finală a podului nu a fost făcută nici astăzi, la 4 ani și 8 luni de la momentul la care trebuia făcută conform contractului inițial (cel puțin beneficiarul, Primăria Ulmeni, nu a trimis, conform legii, recepția finală a obiectivului la Ministerul Dezvoltării).

 

Siguranța podului

 

După accidentul tehnologic din 13 septembrie 2019 – când firma Forstinger Com, controlată de Ioan Băbuț (bun amic al primarului Lucian Morar și fără nicio lucrare similară executată), a ratat trecerea peste apă a podului construit pe mal, structura metalică torsionându-se -, Inspectoratul Județean în Construcții (IJC) Maramureș a dispus expertizarea tehnică, etapele de punere în siguranță a tablierului podului și condițiile pentru continuarea lucrărilor. Soluțiile tehnice au fost stabilite de proiectant și expertul tehnic.

 

La controlul de la finalul lunii august 2022 al inspectorului responsabil din partea IJC Maramureș s-a concluzionat că modul de aplicare a soluțiilor stabilite de proiectant sunt monitorizate / supravegheate de proiectant (ing. Mihai Vlad, pe atunci lucra pe firma tatălui său, Restart SRL, astăzi deține firma de arhitectură Costin și Vlad Birou De Proiectare SRL, în care este asociat cu Bogdan Ioan Costin – ei au proiectat și podul de la Seini) și de expertul tehnic, care și le asumă, împreună cu constructorul și verificatorul de proiect – conform legii, aceștia 4 (proiectantul, constructorul, expertul tehnic și verificatorul de proiect) răspund în cazul unor accidente cauzate de erori de proiectare/construire.

 

Proiectantul podului de la Ulmeni și-a asumat în 27 septembrie 2022 că structura poate fi dată în folosință (traficului rutier) „fără restricții de tonaj, iar până la recepția finală se va efectua o monitorizare atentă a comportării structurii în exploatare, iar ulterior conform Programului de urmărire în timp a comportării construcției și Planului de întreținere și mentenanță”. Așadar, podul este deschis circulației rutiere.

 

Cât costă, cât s-a plătit

 

Valoarea inițială a construirii podului de la Ulmeni a fost de 11 milioane de lei (exact: 11.026.803,42 lei). Din această sumă, statul a plătit (prin PNDL, din bugetul Ministerului Dezvoltării) 10,5 milioane de lei (exact: 10.542.330 lei), iar Primăria Ulmeni a plătit (din bugetul orașului) 484.473,20 lei.

 

În timpul construirii, pentru că în loc să fie finalizat în 3 ani podul a fost finalizat în 7 ani și 7 luni, partea de finanțare care revine statului s-a gonflat cu încă peste 1 milion de lei, ajungând la 11,5 milioane de lei (exact: 11.579.782,58 lei) – deci valoarea oficială/publică a obiectivului este de peste 12 milioane de lei.

 

Până acum, statul a plătit beneficiarului (Primăria Ulmeni) peste 11,3 milioane de lei (exact: 11.320.360,17 lei), adică 97,75% din valoarea totală (statul plătește beneficiarului doar în baza proceselor verbale de control – în cazul acesta al IJC Maramureș – a lucrărilor raportate ca fiind executate).

 

Pentru că nu s-a făcut raportul final de recepție, suma totală plătită pentru construirea podului de la Ulmeni nu este cunoscută (la suma avansată de stat se adaugă și cea plătită de Primăria Ulmeni, care nu a făcut publică valoarea totală). Astăzi se știe doar că statul a plătit deja peste 11,3 milioane de lei.

 

* Foto: @Lucian Morar FB

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here