CALCUL – Cu cât a sublicitat proiectantul, sau cu cât a supraestimat CJ Maramureș elaborarea studiului de fezabilitate pentru centura rutieră a Băii Mari

0
1577

INFRASTRUCTURĂ. Contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate (SF) pentru centura rutieră (varianta ocolitoare) a municipiului Baia Mare a fost semnat între Consiliul Județean (CJ) Maramureș și firma Drum Pod Invest SRL Iași. Pentru această lucrare s-au depus două oferte, prețul având o podendere de 40% în decizia privind desemnarea câștigătorului. Scrierea vă prezintă cu cât a sublicitat proiectantul desemnat câștigător al contractului, sau cu cât a supraestimat beneficiarul (CJ Maramureș) lucrarea.

 

Diferența dintre estimare și prețul de piață

 

Elaborarea SF-ului a fost estimată de specialiștii CJ Maramureș la aproape 3 milioane de lei (exact: 2.924.279,82 lei, sumă care conține TVA și care este echivalentă cu peste 593.000 de euro). Drum Pod Invest SRL Iași a contractat lucrarea la suma de 2,3 milioane de lei (exact: 2.337.874 lei).

 

Prețul de adjudecare a contractului a fost mai mic cu 20% decât cel estimat de beneficiar. În termeni financiari, lucrarea va fi executată cu aproape 600.000 de lei mai puțin (exact: 586.405,82 lei). Diferența mare, de o cincime, dintre estimare și prețul de piață (în economie, termenul preț de piață definește prețul format în funcție de raportul dintre cerere și ofertă, adică prețul real al unui produs/serviciu) ridică semne de întrebare în privința modului de calcul al prețurilor estimate de aparatului tehnic al administrației județene.

 

Ce este un studiu de fezabilitate

 

Un studiu de fezabilitate este o documentaţie prin care proiectantul propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice (care cuprind: soluţia tehnică, indicatori tehnico-economici/valoarea investiției, durata de execuție, certificatele/avizele/acordurile/studiile necesare, strategia de exploatare/operare şi de întreţinere), justificând opţiunea  cea mai bună pentru beneficiar.

 

Termenul finalizării, traseul și prețul

 

Firma câștigătoare a licitației privind elaborarea SF-ului centurii Băii Mari, controlată de fostul administrator al judeţului Botoşani și fost consilier judeţean Radu Judele, care are 17 angajați, va trebui să finalizeze lucrarea în 6 luni (după aceea, trebuie să asigure asistența tehnică pentru depunerea cererii de finanțare a execuției efective a proiectului).

 

Conform proiectului, lungimea estimată a centurii ocolitoare este de aproape 27 de kilometri, fiind prevăzută cu o bandă pe sens (și cu două benzi pe sens “în zonele de trafic mai aglomerat”) și cu noduri rutiere conectate la toate drumurile naționale și județene din zonă. Respectiv, centura Băii Mari va intersecta: DN 1C Baia Mare – Halmeu (Satu Mare); DC 99 Merișor; DC 97 Bozânta Mare; DC 68 Bozânta Mică; DC 68 Lăpușel; Conexiune Drum Expres Someș; DN 1C Dej – Baia Mare; DJ 182B Baia Mare – Șomcuta Mare; DN 18B Baia Mare – Târgu Lăpuș; DC 25 Satu Nou de Sus; DN 18 Baia Sprie – Sighetu Marmației; conexiunea cu Aeroportul Internațional Maramureș.

 

Valoarea totală estimată a centurii rutiere a municipiului Baia Mare este de 88 de milioane de euro, bani care se speră că vor fi atrași din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), proiectul urmând a fi gestionat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here