BANII ȘI TIMPUL – Proiectul centurii rutiere Baia Mare: ce presupune redimensionarea traseului la 32 + 4 kilometri, până la ieșirea din Baia Sprie

4
5211

ANALIZA UNEI INVESTIȚII. Traseul centurii rutiere a municipiului Baia Mare a fost redimensionat, în urma deciziei Comisiei Tehnice a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii (CNAIR). Această scriere explică, pe înțelesul tuturor, cum se repercutează decizia asupra proiectului. Celor grăbiți, concluzia: creșteri semnificative de cost și prelungirea timpului estimat pentru finalizare. Urmează detaliile…

 

De la 27 la 32+4 kilometri

 

Inițial, traseul avea o lungime de 26,9 kilometri și 5 poduri (aceasta fiind varianta licitată și contractată, vezi foto mic dreapta). În prima fază au fost prezentate 4 propuneri principale de traseu (cu mai multe variante/deviații ușoare).

În urma analizei finale în privința traseului a Comisiei Tehnice a CNAIR a rămas un traseu, redimensionat la 31,91 de kilometri + circa 4 kilometri drumuri de legături (ieșiri/intrări). Cicârlău – Tăuții Măgherăuș – Recea – Groși – Baia Mare – Baia Sprie (cu scurte porțiuni și pe teritoriile administrative ale comunelor Dumbrăvița  și Șișești). Pe o lungime de circa 20 de kilometri, centura rutieră este proiectată cu 2 x 2 benzi (două benzi pe sens), iar pe 12 kilometri cu 2 x 1 benzi. Pe o lungime de 26 km se va putea rula cu 100 km/h, iar pe 6 km cu o viteză de 80 km/h.

 

Modificarea importantă este că acum traseul se întinde până la ieșirea din Baia Sprie (în zona fostei mine), față de intrarea în Baia Sprie, conform variantei inițiale, însă în acest moment proiectul cuprinde 21 de pasaje, 14 viaducte, 4 poduri (unul peste pârâul Băița, două peste râul Lăpuș – dintre care unul în zona Bozânta – și unul peste o vale) și două parcări de scurtă durată (la kilometri 6 și 17). De asemenea, legaturile cu drumurile naționale și județene intersectate (DN1C, DC98, DJ182B, DN18B, DJ184, DN18) și zonele de interes (aeroport, zona industrială din sud-estul Băii Mari) se fac prin 9 noduri rutiere.

 

De la 88 la 250 milioane de euro

 

Ce se schimbă în datele proiectului? În principal costurile. Actualul proiect, propus de CNAIR este mai scump (estimarea inițială era 88 milioane euro, cea de acum… 250 milioane euro). Însă în faza actuală, semnificativ este că valoarea proiectării (elaborării SF-ului, aflat în lucru) va crește – explicația: inițial erau prevăzute doar podurile, acum proiectul include și pasaje și viaducte, ceea ce presupune un studiu geotehnic extins, incluzând foraje suplimentare care nu au fost cuprinse în costul proiectării atunci când a fost contractat acest serviciu.

 

Lucrările pe care le presupune extinderea studiului geotehnic vor fi scoase la licitație distinct, susțin surse decidente, ceea ce înseamnă nu doar un cost mai mare (ajustare a prețului) al studiului de fezabilitate (SF) aferent proiectului, ci și o întârziere de circa 3 luni a finalizării SF-ului. Vă reamintim că președintele CJ Maramureș, declara în luna mai, că “toată documentația (SF-ul) va fi finalizată în iunie 2022, iar în iulie demarează licitația pentru proiectare şi execuţie, urmând ca în 2023 să înceapă efectiv execuţia lucrărilor”.

 

Studiul de Fezabilitate este executat de Drum Pod Invest SRL Iași – contractul este în valoare totală de 2,3 milioane de lei (exact: 2.337.874 lei), prețul de adjudecare a contractului fiind mai mic cu 20% decât cel estimat de beneficiar (CJ Maramureș). La această sumă se vor adăuga plata completărilor la studiul geotehnic din SF, respectiv a forajelor suplimentare obligatorii, care vor fi atribuite altei firme (din informațiile noastre Drum Pod Invest nu dorește să le realizeze, firma ieșeană oricum subcontractând acest gen de lucrări cuprinse în SF-ul inițial). Acești bani sunt plătiți, 50% – 50%, de CJ Maramureș și Primăriaa Baia Mare, din bugetele publice ale județului, respectiv municipiului.

 

Proiectul va fi finanțat (în cea mai mare parte) prin Programul Operațional Transport.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

4 COMENTARII

  1. Pai și tunelul pe sub Gutâi se tot face de vreo 30 de ani așa că și centura poate va fi gata peste vreo 30 ani .Atunci o vor lua de la capăt pentru că nu va fi utila.De fapt cu 2×1 se strangulează și acum ! Vrajeli și abureli ale politicienilor MM.Haideti acum să-i trimitem noi pe ăștia la SM și să-i aducem pe aia aici ,oricum se tot rugau de Cherecheș să meargă acolo !

  2. Eu am rămas perplex că încă facem (sau de fapt proiectăm) centuri ocolitoare îngustate la 2 x 1 banda. Acolo va fi mereu aglomerație. Incredibil cat de cretini pot fi…. In plus oare reușesc să facă trecerea peste căile ferate.sa nu fie la nivel?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here