AVIOANELE LUI ZETEA – După ce a vrut să suplimenteze numărul directorilor Aeroportului, Zetea a dispus reducerea acestora

1
1615

RĂZBUNAREA. Pentru că nu i-a ieșit complet pasiența numirii preferaților săi (Bogdan Dale și Nicolae Făt) în funcțiile de directori la departamentele Mentenanță și Marketing (anunțat ca nou-înființat) ale Aeroportului Internațional Maramureș, președintele Consiliului Județean, Gabriel Valer Zetea (PSD), a ordonat modificarea organigramei regiei autonome din subordinea instituției administrative pe care o conduce, prin reducerea posturilor de directori de la patru la doi, după ce în urmă cu câteva luni vroia să le suplimenteze, de la patru la cinci.

 

Simplificat, ordinul lui Zetea e ăsta: la aeroport să existe doi directori, unul Tehnic (cel mai probabil, în accepțiunea pesedistului, acesta ar trebui să răspundă de toată funcționarea aeroportului – Mentenanță, Operațional, Siguranță) și unul Economic. În principiu, decizia e bună: se reduce din birocrație și din fondul de salarii (nu mult, nu edificator, până la urmă reducerea se referă doar la diferența dintre indemnizația de director la cea de șef de serviciu).

 

În fapt, modul de implementare a deciziei e prost, Zetea părând convins că un aeroport se conduce la fel ca și chioșcul personal de la el din sat, de unde din dubla postură de economist rural și consilier județean vindea drojdie, conserve de pește, bomboane și apă carbogazoasă instituțiilor din subordinea… Consiliului Județean (2mnews deține documente oficiale în acest sens, fapta fiind incompatibilă cu funcția publică pe care o deținea la momentul respectiv actualul șef pesedist al județului).

 

De ce decizia lui Zetea e proastă

 

În urma unei analize comparative cu sistemele decizionale/administrative ale aeroporturilor de mică dimensiune/mic trafic (sub 150.000 de pasageri/an) din România (ca și Aeroportul Maramureș), 2mnews a observat că, pe lângă directorul general al unui aeroport: în Târgu Mureș există 8 funcții de conducere, însă doar 2 directori, aceștia conducând departamentele Mentenanță și Servicii Operaționale; în Satu Mare există 4 directori (Tehnic/Mentenanță, Operațional, Economic și Comercial); în Arad există un director (Operațional) și un contabil șef; în Tulcea există 4 directori (ca și acum la Aeroportul Maramureș: Operațional, Tehnic/Mentenanță, Siguranță, Economic) + 1 director adjunct; în Constanța sunt 5 directori (Tehnic, Operațional, Dezvoltare, Economic, Resurse Umane și Juridic).

 

Ce concluzie rezidă din fraza de mai sus? Că dacă tot vrei să reduci organigrama unui aeroport la doi directori, aceștia ar trebui să fie Tehnic/Mentenanță și Operațional (cu excepția aeroportului din Arad, toate celalalte aeroporturi au clar delimitate aceste departamente, funcționând într-o formulă consacrată), posturile nefiind complementare.

 

Pentru Zetea, însă, un om care vindea din chioșculețul său din mediu rural conserve de pește și drojdie instituțiilor statului din subordinea autorității publice la care era indemnizat (fiind într-o evidentă stare de incompatibilitate), contabilul (cel care ține evidența “pe caiet”) este cel mai important.

 

Asta ar fi sincopa: vrei doi directori din patru la un aeroport, nu e la fel cum ai vrea doi directori în organigrama unui magazin. Sigur, până la urmă, veți vedea, va fi exact așa cum a dispus Zetea (un tânăr neocomunist care are deja senzația că se pricepe la orice, deși păstrăm mari rezerve că se pricepe la ceva): la Aeroportul Maramureș rămân doi directori – Tehnic și Economic.

 

Calendarul unui inconstant

 

Iată cronologia unei inconstanțe administrative care ridică întemeiate suspiciuni privind capacitatea managerială a celui care se erijează în dirijorul județului Maramureș, Gabriel Valer Zetea:

 

* 27 septembrie 2018: Consiliul de Administrație (numit pe criterii eminamente politice de președintele CJ Maramureș, Gabriel Zetea, și colaboratorii săi politici din forul administrativ al județului, în componența: Marin Brăgaru – PSD, Viorel Buta – PSD, Adrian Pop – PMP, Ágoston Ödön – PNȚCD + Călin Chilat, reprezentul ANAF) aprobă organigrama și statutul de funcții la Aeroportul Internațional Maramureș: staff-ul de conducere e format din cinci directori (suplimentar, față de Operațional, Mentenanță, Siguranță, Economic, apare postul de director al unui nou-compartiment: Marketing).

 

* 29 ianuarie 2019: 2mnews anunță noii directori ai Aeroportului: Traian-Dorel Brad (Operațional), Mircea Iliescu (Siguranță) și Maria Todoruț (Economic). Noul director de Marketing: Nicolae Făt (consilier personal al președintelui CJ, Gabriel Zetea). Modificare structurală în conducerea depratamentului Mentenanță: Bogdan Marius Dale (susținut de Zetea) în locul actualului Octavian Cudalbu.

 

* 13 mai 2019: comisia de evaluare a candidaților stabilește punctajul: Traian-Dorel Brad (Operațional), Mircea Iliescu (Siguranță) și Maria Todoruț (Economic), Nicolae Făt (Marketing) și… Octavian Cudalbu (Mentenanță). Se fac presiuni pentru numirea lui Dale în locul lui Cudalbu. Consiliul de Administrație refuză să îndeplinească ordinul, dar acceptă să anuleze concursul. Zetea declară public că sunt prea mulți directori la aeroport (după ce el a dispus suplimentarea acestora, pentru a-i crea un post de director consilierului său personal) și cere modificarea organigramei prin reducerea posturilor de directori de la 4 la 2: Tehnic și Economic.

 

* 14 mai 2019: servilă, CA anulează procedura de selecție pentru posturile de director și aprobă modificarea organigramei și a statului de funcții prin reducerea funcțiilor de director din subordinea directorului general (Dorin Buda) de la 4, câte sunt acum – sau de la cinci, câte vroia Zetea (prin înființarea debușeului creat pentru consilierul său personal, Făt) -, la 2, respectiv, un director Tehnic și unul Economic. Cum a ordonat Zetea. Noua organigramă este în curs de avizare, urmează noi concursuri (pentru ocuparea postului de director Tehnic, cel Economic fiind apanajul Mariei Todoruț, actualul director al departamentului).

 

End of story.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here