ANTICIPARE – Gata, s-a decis: cine sunt cei 7 care vor forma Consiliul de Administrație al Aeroportului Maramureș

0
2333

AEROPORTUL INTERNAȚIONAL MARAMUREȘ. În acest moment, Aeroportul Internațional Maramureș nu are Consiliu de Administrație, ceea ce nu e dramatic, nu perturbă programul de zbor. Dar n-are. Politic, partidele din componența Consiliului Județean nu s-au înțeles (încă) în numirea noului Consiliu de Administrație, implicit acesta nu a trecut în plenul forului deliberativ, iar fostului CA i-a expirat mandatul de câteva zile (la finalul lunii iunie 2022, conform surselor interne consultate de 2mnews, în 4 iulie 2022, conform președintelui Consiliului Județean, Ionel Bogdan).

 

De ce nu mai există (acum) Consiliu de Administrație la Aeroport

 

Varianta oficială, recitată de partidele componente ale Consiliului Județean (CJ) Maramureș, este că oponența/lipsa votului pozitiv a fost cauzată de o interpretare diferită a modului în care trebuie votată componența viitorului CA, trecut deja prin concursul de selecție.

 

O parte (PNL) spune că trebuie votată prin vot simplu, la vedere, lista cu cei 7 componenți, așa cum a fost stabilită în urma concursului de selecție de comisie, pentru că așa prevede legea guvernanței corporative (Aeroportul fiind o regie autonomă din subordinea CJ). O altă parte (PSD și PMP) susține că fiecare membru din viitorul CA trebuie votat (secret, pentru că e vot nominal).

 

Varianta neoficială este alta, pe care o devoalăm acum. Pentru cele 6 locuri din CA Aeroport (un loc în CA, al 7-lea, este antamat, conform legii, de reprezentatul Ministerului de Finanțe, respectiv șeful Finanțelor județene, Călin Chilat) s-au înscris 9 persoane.

 

Doi candidați s-au retras din concursul de selecție, unul înaintea începerii acestuia (Florin Răzvan Alecu, președintele PUSL Maramureș), unul după finalizarea acestuia (Marius Ioan Gîrdea, directorul Aeroportului din Sibiu, care a avut cel mai mare punctaj la proba de interviu, dar este evident incompatibil cu funcția – varianta oficială, pentru public, este că s-a retras pentru că are niște treabă pe la Sibiu, unde implementează o modernizare a terminalului de pasageri).

 

Implicit, din cei 9, au rămas 7 pe 6 locuri. Un loc este antamat de reprezentatul președintelui CJ Maramureș (de regulă acesta este ales președinte al CA Aeroport), loc pe care a fost înscris un singur candidat, Mihai Dan Ghiman (proprietar agenție de turism Expert Travel), care a obținut a doua medie la probele concursului de selecție.

 

Pentru cele 5 locuri de membri neexecutivi sunt 6 candidați (îi notăm în ordinea mediilor obținute la concursul de selecție):

 

• Diana Iluț (reprezentanta Asociația Întreprinzătorilor Maramureș – AIM -, proprietara Sfara Tours, vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, ex-consilier local în Baia Mare din partea Coaliției pentru Maramureș);

 

• Marius Mihai Vlaica (project manager la firma de design Morphoza din Cluj-Napoca, susținut de PNL);

 

• Viorel Buta (proprietar Radvior Com, fost consilier local în Baia Mare 2009-2012 – este membru al CA din 2014 și membru în actualul CA interimar – susținut inițial de PSD);

 

• Adrian Cornel Pop (proprietar Ecorent Ralu, asociat semnificativ Agastia Serv, Autogastia, Easy Make Solution, CP Trading, președintele PMP Baia Mare și consilier local în Baia Mare, fost membru și în precedentul mandat și în fostul CA interimar, susținut de PMP);

 

• Ovidiu Horațiu Ofrim (asociat majoritar Motor Glass Network, firmă de comerț și servicii auto, și proprietar Motor Glass, C&O Inter Media și Optimas Building, susținut de USR – fost membru în CA interimar);

 

• Nicolae Ioachim Făt (proprietar Xaos Regional Media/eMaramureș, asociat majoritar Xaos Innovation, susținut de Zetea/PSD, fost și actual director sportiv al echipei masculine de handbal Minaur Baia Mare, fost consilier al secretarului de stat din Ministerul Tineretului și Sporturilor – când funcția era deținută de Cosmin Butuza / PSD -, fost consilier al președintelui CJ Maramureș – când funcția era deținută de Gabriel Valer Zetea / PSD).

 

Logica PNL (mai exact a președintelui CJ Maramureș, Ionel Bogdan) este că, fiind un concurs de selecție, pe lista celor 7 care vor compune viitorul CA Aeroport trebuie să fie, primul dintre candidații Executivului CJ Maramureș și reprezentantul Ministerului Finanțelor (asta obligă legea), plus primii 5 în ordinea stabilită de comisia de selecție (în paranteză, susținătorii/propulsorii candidatului): Mihai Dan Ghiman (CJ Maramureș), Călin Cezar Chilat (Finanțe) + Diana Iluț (AIM), Marius Mihai Vlaica (PNL), Viorel Buta (PSD), Adrian Cornel Pop (PMP), Ovidiu Horațiu Ofrim (USR).

 

Numai că PSD, mai exact președintele filialei Maramureș, Gabriel Valer Zetea, vrea să-l înlocuiască pe Buta cu Făt (unicul candidat dintre cei care nu s-au retras, rămas pe lângă). Iar Bogdan nu vrea (adică susține că trebuie respectată legea guvernanței corporative).

 

Ce se întâmplă în continuare

 

În afara faptului că executivul CJ Maramureș, controlat de Ionel Bogdan (PNL), nu a prelungit interimatul mandatului actualului CA până la stabilirea prin votul plenului CJ Maramureș a noului CA (putea, evitând astfel ca Aeroportul să rămână fără CA), componența va fi trecută, din nou, prin votul consilierilor județeni, cel mai probabil într-o ședință de îndată care va fi programată săptămâna viitoare (mai jos aveți explicația privind momentul programării).

 

Rezultatul va fi previzibil: CA va trece așa cum a fost decis de comisia de selecție (Mihai Dan Ghiman, Călin Cezar Chilat, Diana Iluț, Marius Mihai Vlaica, Viorel Buta, Adrian Cornel Pop, Ovidiu Horațiu Ofrim), adică va întruni majoritate.

 

Explicație: la prima tentativă nu a îndeplinit majoritate, pentru că mai mulți consilieri județeni PNL au lipsit (e vremea concediilor). Pentru ca proiectul să treacă sunt necesare, în situația greu de crezut că prezența aleșilor județeni va fi 100%, 18 voturi (majoritate simplă), din cei 34 de consilieri județeni + președintele CJ Maramureș (în CJ, președintele, ales uninominal, are drept de vot). La a doua încercare, Bogdan se bazează pe minim 18 voturi (13 PNL, 3 USR, 1 PPU-sl + votul său), adică minim din cât are nevoie pentru ca proiectul să treacă în forma dorită de el. Dacă mai lipsesc consilieri județeni de la ședință, proiectul trece en fafare.

 

Despre CA Aeroport

 

CA al Aeroportului este compus, începând din iulie 2022, din 7 persoane, numărul membrilor fiind suplimentat/majorat de la 5. Scriptic, Consiliul de Administraţie al Regiei Autonome „Aeroportul Internaţional Maramureș” conduce regia și răspunde pentru îndeplinirea obiectivelor şi criteriilor de performanţă stabilite în contractele de mandat. Tot scriptic, CA aprobă direcţiile principale de activitate şi de dezvoltare; numeşte şi revocă directorii, evaluează şi stabileşte renumeraţia acestora; aprobă investiţiile; propune bugetul de venituri şi cheltuieli, organigrama, regulamentul de funcționare etc. Deci, decide cam totul.

 

În fapt, nu decide nimic esențial. Funcțiile sunt niște sinecuri politice. Și președintele și membrii CA Aeroport primesc aceeași remunerație: 3.050 lei net/lună. De regulă, unii dintre cei ajunși în CA Aeroport prin propulsare politică folosesc acei bani pentru a achita chetuieli de funcționare la partid (chirie, energie, apă, consumabile, angajați ș.a.m.d.).

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here