ACEASTĂ ȚARĂ MINUNATĂ – Începe „lucrarea vieții”: reparația a 85 de metri de drum rupt în urmă cu 2 ani în Pasul Gutâi se va face în… 5 luni, cu peste 2 milioane de lei

0
547

MAXIMA URGENȚĂ: 2 ANI. La aniversarea a 2 ani de la alunecarea de teren care a cauzat ruptura pe circa 85 de metri a DN18 în Pasul Gutâi, pe teritoriul administrativ al comunei Desești, după intervenții instituționale și politice, după rugăminți (“Vă rugăm, ne-njură oamenii!”, „E important!”, „E periculos!”) și așteptarea producerii minunii, încep lucrările de reparații solicitate “de maximă urgență” – mă rog, în această minunată țară maxima urgență se traduce în timp în… 2 ani.

 

Doi ani în care pe lângă perioada de levitație inerentă a autorităților statului (drumul fiind administrat de instituția Ministerului Transporturilor, respectiv DPRP Cluj), așadar după scărpinarea-n cap, a început calvarul documentaristic: adică tonajul de hârtii aferente și inerentul dosar cu șină, raport de expertiză, studii de teren topografice și geotehnice, avize, certificate, soluție tehnică, proiectare, aprobări în ședințele comitetelor și comisiilor de specialitate, găsirea finanțării, aprobarea finanțării, licitațiile, verdictul… și tot așa.

 

Pentru că în această țară, pentru a repara 85 de metri de drum surpat îți trebuie același parcurs documentaristic ca pentru o autostradă. Un șef de instituție publică mi-a mărturisit că, având un proiect pentru achiziția unor utilaje (din fonduri nerambursabile), decidenții statului i-au cerut certificat de urbanism, autorizație de construire și acord de mediu… “Păi, ce urbanism, construire și mediu, că e vorba despre cumpărarea unor utilaje? Nu se acordă așa ceva.”. “Nu contează, știm că nu se acordă, dar trebuie să scoateți aceste documente cu negație de la instituții, că nu e necesar. Știți, să fie acolo, la dosar, să n-avem probleme…”.

 

În cazul Gutâi s-a procedat la fel. Din această cauză, reprația de maximă urgență se va materializa în peste 2 ani. S-au alocat în acest sens peste 2 milioane de lei (exact: 2.088.653,49 lei, sumă care include TVA). Și un termen de 5 luni pentru finalizarea lucrării (care se calculează de la emiterea ordinului de începere). Dar vine iarna, bănuiesc că lucrările se vor suspenda, așa că, probabil, în vara viitoare va fi reparat segmentul de 85 de metri rupt în urmă cu 2 ani.

 

Din 2020, pe sectorul de drum afectat de surparea de teren traficul rutier se desfășoară pe o singură bandă de circulație. Responsabil de lucrare a fost desemnată Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care a zis că-i complicat tare, că trebuie făcute “lucrări pregătitoare și de excavare a materialului moale și curgător din zona taluzului predispus alunecării; pregătirea platformei și a umplerii pentru instalația de forare a piloților; tasarea lucrărilor și a cotelor piloților, conform proiectului tehnic și respectarea soluției propusă prin expertiza tehnică; lucrări de stabilitate a zonei; lucrări de înlocuire a podețului existent”.

 

Că apoi trebuie “stabilizată partea carosabilă (execuția consolidării, execuția podețului, straturilor asfaltice și parapeților)”… Complicat tare, nu? 85 de metri de drum! „Durata de execuție a lucrărilor este de maximum 5 luni”… Și 2 milioane de lei.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here