SPECIALIȘTI – Chropyňská Group & Ramira SA, despre provocarea momentului în industria auto, sistemul de propulsie: combustibil vs. electric

0
401
Karl Josef Heinrich și Robert Kudela

INDUSTRIA AUTO. În actualitatea economică mondială mai există doar aproximativ 10 firme care au capacitatea de a realiza linii complete de asamblare pentru industria auto, majoritatea acestora fiind cumpărate de investitori chinezi, a precizat, pentru 2mnews, Robert Kudela, acționarul majoritar al holdingului ceh Chropyňská Group AS, care produce linii performante de asamblare, maşini şi echipamente pentru Škoda, Porsche, Audi, BMW, Volkswagen, Honda, Nissan, Rolls Royce, Volvo, Renault, Mercedes, Ford, Land Rover, Jaguar, Citroen etc.

 

Nu criza, ci incertitudinea înspăimântă o afacere în creștere exponențială

 

În pofida concurenței, Chropyňská Group AS – care deține fabrici în Cehia (Chropyňská strojírna), Slovacia (la Detva, unde are fabrica Slavia Tools) și România (în Baia Mare, Ramira SA), birouri în Cehia, Germania şi Rusia şi are participaţiuni de tip joint-venture în Rusia (la Nižnij Novgorod), SUA şi China -, joacă un rol important în această industrie, în urmă 2018 având o cifră de afaceri de 110 milioane de euro, iar în acest an previzionând afaceri de 150 de milioane de euro.

 

Conducând o afacere în creștere exponențială și substanțială, nu atât de des anunțata criză economică îl înspăimântă pe acționarul majoritar al Chropyňská Group AS, ci… incertitudinea din industria auto.

 

Kudela spune, zâmbind, că așteaptă anunțata criză economică “de vreo doi ani”, însă altceva îl preocupă cel mai mult: “Situația economică se schimbă foarte repede. În domeniul noastru de activitate, al producției liniilor automatizate de asamblare în industria auto, este pe rol această criză a potențialei restructurării a sistemului de alimentare al autovehiculelor, de la combustibil la electric. În acest moment, nimeni nu știe în ce direcție se va îndrepta industria. Cert e că la momentul luării unei decizii, fiecare jucător din industria auto trebuie să acționeze foarte repede”.

 

Combustibil vs. electric

 

Karl-Josef Heinrich, CEO Ramira SA, crede că  eu cred că această schimbare majoră care se prefigurează în industria auto, prin punerea accentului pe alimentarea cu energie electrică, este abia la început de drum. “Păstrând proporțiile, situația acestei incertitudini care planează acum peste industria auto este oarecum similar cu cea de la începutul industriei auto, când primele modele au fost concepute pentru anumite suprafețe de rulare, nu puteau fi folosite pe orice suprafață”, a declarat, pentru 2mnews, managerul fabricii pe care o deține în România holdingul ceh.

 

Heinrich are și o explicație pentru care, în pofida presiunilor asupra ecologizării transportului rutier cu autovehicule, soluția eco, cea a automobilelor electrice, nu s-a implementat la nivel macro: lipsa de atractivitate a produsului pentru clienți. Adică, firmele producătoare auto ar vrea să producă autoturisme electrice, dar nu prea au cumpărători. Nu e o problemă de marketing, ci una tehnică, spune Heinrich.

 

“La soluțiile tehnice găsite în acest moment, autovehiculul electric este viabil doar pentru trasee urbane. Dacă, de pildă, vrei să mergi de aici, din Baia Mare, până în Germania, trebuie să oprești cel puțin de trei ori pentru alimentare. Conceputul unui motor electric este bun, dar nu cu bateriile existente în acest moment.

 

Practic, suntem la începutul unui concept care încă nu s-a maturizat deplin pentru a fi atractiv pentru clienți. Sigur trebuie găsită o altă soluție pentru stocarea energiei, poate un alt tip de baterie… Vedeți, deocamdată nu s-a găsit o soluție de alimentare prin care autovehiculul să poată accelera cel puțin la același nivel cu combustibilii folosiți acum. Implicit, soluția nu e atractivă pentru potențialii clienți, iar dacă nu este, nici firmele producătoare nu o vor implementa”, a explicat Karl-Josef Heinrich, CEO Ramira SA, o firmă care anul trecut a realizat cea mai mare parte a liniei de asamblare automatizată a firmei Rolls Royce.

 

 

Provocările industriei

 

Totuși, această incertitudine privind potențiala decizie de modificare a sistemului de alimentare al unui vehicul nu s-ar repercuta asupra dificultății realizării liniilor de roboți folosiți în industria auto pentru asamblarea mașinilor.

 

“Noi, ca producători de linii de asambalare, nu suntem prea afectați (n.red., de o eventuală decizie a trecerii la sistemul de alimentare cu energie electrică), pentru că nu s-ar schimba mare lucru: caroseria rămâne aceeași, modificările survenind la structura inferioară. Putem produce chiar și acum dispozitivele indiferent de modalitatea de alimentare, doar că trebuie să pregătim oamenii și să reacționăm foarte repede atunci”, a precizat Karl-Josef Heinrich.

 

O altă mare preocupare a celor care lucrează în complexul domeniu al producției liniilor automatizate pentru industria auto mondială este o problemă nu doar a României, ci și a Europei: lipsa forței de muncă calificată.

 

„Cred că nu trebuie avută în vedere doar creșterea salariilor, ci și creșterea calității productivității. Cele două trebuie să meargă mână în mână. Sunt foarte multe firme care vin România având în considerare doar nivelul mai scăzut al salariilor, dar când acestea cresc, pleacă”, spune Robert Kudela.

 

Decizia majorării nesustenabile a salariilor, cum s-a întâmplat anul trecut în sectorul bugetar din România, duce la dificultăți și în sectorul privat, care se repercutează direct asupra angajaților, pentru că vor exista firme care o să-și închidă activitatea în România, iar asta înseamnă o dublă lovitură: scăderea încasărilor statului din țaxele aplicate firmelor și creșterea cheltuielilor statului, ca reacție cauzată de creșterea inerentă a fenomenului șomajului (prin disponibilizarea anagajaților firmelor care părăsesc România).

 

„Aici sunt mulți oameni care sunt preocupați de politică, eu sunt preocupat de partea tehnică, a producției, așa că nu vreau să se interpreteze că aceasta e o opinie politică. Trebuie să luăm în considerare că funcționăm într-o economie de tip capitalist. Dacă nu reușim să câștigăm financiar, atunci nu putem să continuăm aplicarea strategiei investiționale, ceea ce s-ar traduce prin stagnarea dezvoltării, sau, mai grav, prin orientarea către alte piețe de producție.

 

Vedeți că unele firme pleacă către India, sau către alte țări unde nu se confruntă cu acest tip de problemă. Eu vin aici cu plăcere în România și vreau să rămân aici, în pofida acestor schimbări legislative care se repercutează asupra investitorului privat”, a mai declarat acționarul majoritar al holdingului Chropyňská.

 

Karl-Josef Heinrich, CEO Ramira SA, a precizat că “Chropyňská face investiții ca urmare a unei strategii pentru viitor, pentru a crește nivelul calitativ al produselor și al capacităților fabricii Ramira de a realiza aceste produse, respectiv pentru a crea un produs finit complex – în cazul nostru, linii automatizate complete pentru industria auto”.

 

 

Pasul următor

 

În fabrica din Baia Mare, holdingul Chropyňská are cea mai mare de varietate de prelucrare și produce peste 50% din dispozitive și utilaje, după cum a precizat Kudela, însă și-a propus ca la Ramira să nu punem accent doar pe partea de execuție, ci să extindă varietatea capacitățiilor de producție și de aceea în firma românească a fost pus în funcțiune un departament de proiectare.

 

“Acesta este deja funcțional, dar deocamdată nu are capacitatea execuției în totalitate a proiectelor complexe și de aceea încă primește suport din partea specialiștilor din Chropyňská Group”, a explicat Heinrich, completat de Robert Kudela, acţionarul majoritar al Chropyňská Group AS: „Însă în aproximativ un an, acest departament din Baia Mare va reuși să execute prin propriile forțe și proiecte dintre cele mai complexe”.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ