PICĂTURA – Guvernul a alocat încă 15 milioane de lei pentru plata datoriilor create în urma modernizării pistei Aeroportului Maramureş: când se zboară și detalii de culise

0
417

ALOCARE FINANCIARĂ. Guvernul a aprobat miercuri, 16 mai, printr-o hotărâre, acordarea sumei de 15 milioane de lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, pentru plata lucrărilor executate și recepționate privind extinderea şi modernizarea suprafeţei aeroportuare la Aeroportul Internaţional Maramureş. Titulatura deciziei face referire la “achitarea cheltuielilor curente şi de capital”, în fapt fiind vorba despre o parte a datoriei create prin neplata totală a lucrărilor finalizate de constructor (concernul Strabag) încă din 31 martie 2017.

 

De atunci, cu picătura, se plătește lucrarea, o investiție demarată pe Programul Sectorial Transport al Ministerului Fondurilor Europene și continuată pe banii din pușculița națională, după ce UE a sistat finanțările pentru modernizarea aeroporturilor (în 31 decembrie 2016). Costul total al modernizării pistei singurului aeroport din Maramureș a fost de 85.130.406,96 lei (echivalentul a aproape 19 milioane de euro) – pista a fost practic refăcută de la 0 (inclusiv fundația, prentru creșterea portanței). În acest moment, datoria către constructor a scăzut la 14,7 milioane de lei (pentru lucrări efectuate și recepționate).

 

Ce mai trebuie făcut

 

Un amănunt nu lipsit de importanță: dacă lucrările au durat un an, cele 83 (!!!) de avize, acorduri și certificări necesare reluării activității au durat un an și jumătate și acest calvar, din nefericire, încă nu s-a sfârșit. Mai sunt necesare patru avize/acorduri/certificări (printre care și Hotărârea de Guvern necesară pentru montarea gardului ce va împrejmui suprafața aeroportuară, hotărâre care încă nu a fost adoptată).

 

La începutul lunii viitoare, la aeroportul Maramureș are loc zborul de calibrare a echipamentului de radio-navigație (ILS) în urma căruia Tales, firma producătoare a respectivului echipament, va autoriza reluarea zborurilor. Din nou, din nefericire, singurul zbor care se va face va fi tot vechiul zbor al Tarom, Baia Mare – București (programul urmând să fie stabilit tot luna viitoare).

 

De ce nu se pot contracta, încă, și zboruri internaționale? Pentru că operatorii low-cost impun niște condiții în privința dotărilor pe care trebuie să le dețină respectivul aeroport. Aceste echipamente trebuie achiziționate, suma lor fiind de 17 milioane de lei (mai exact, pentru statisticieni, contabili și alți interesați, 17.131.240 lei).

 

Numai că autoritatea administrativă care are în patrimoniu Aeroportul Maramureș (Consiliul Județean) a virat doar o parte a banilor care a fost suficientă pentru achiziții privind echipamentul „de vară”: o autospecială de salvare și stingere incendii, o vidanjă pentru golirea toaletelor aeronavelor, un sistem de transport bagaje, două benzi de bagaje autopropulasate, un echipament cu compresor pneumatic pentru pornirea aeronavelor, un set de echipament de control de securitate, un alimentator cu apă potabilă a aeronavelor, un utilaj tractat pentru echipamente de handling și un set de cărucioare tractabile pentru încărcare/descărcare bagaje din aeronave).

 

Pentru operarea pe timp de iarnă, aeroportul din Maramureș mai trebuie să achiziționeze: un degivror, un echipament multifuncțional pentru deszăpezire și degivrare și o autofreză pentru zăpadă. OK, pentru astea nu s-au alocat, încă, banii necesari demarării procedurilor de achiziție. De ce? Nu se știe. Poate au fost prea ocupați cei din CJ cu chefurile (vezi Zilele Maramureșului). Așadar, să mai așteptăm… Cât?

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here