OFICIAL – Drumul expres Baia Mare – Petea are ca dată de finalizare anul… 2032 și un cost de peste 5,3 milioane de euro/kilometru

0
2877

DRUMULHIMERĂ. Drumul expres Baia Mare – Petea se încadrează perfect în himerele politico-administrative: de 15 ani (din 2003!) toți vorbesc despre el, dar niciun contemporan nu mai crede că apucă să-l vadă realizat. Pentru că presupunerile nu-s bune, vă oferim informații concrete, atât cât poate politicul din România să ofere ceva concret. Pe post de argument, avem un termen oficial, realist, care confirmă temerea: poate-l prind nepoții noștri.

 

Drumul expres care leagă nord-vestul țării de autostrada M3 din Ungaria va fi realizat (dacă va fi), în cel optimist termen, în anul… 2032. Așadar mai aveți puțintică răbdare. Vreo 22 de ani.

 

 

Traseul, costurile și teremenele, pe stil nou

 

Conform Master Planului General de Transport (document strategic adoptat în 2016 și care stabilește principalele direcții de dezvoltare ale infrastructurii de transport), traseul drumului expres a fost modificat, pe ruta Turda – Dej (Bistrița) – Baia Mare – Satu Mare – Halmeu, urmând să parcurgă 320,2 kilometri, costul a crescut semnificativ (de peste două ori față de prevederea inițială!) fiind acum estimat la valoarea de peste 1,7 miliarde de euro + TVA.

 

La jumătatea lunii octombrie 2018, pe atunci ministrul Transporturilor Lucian Șova semna un document care cita informații oficiale oferite de conducerea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Acesta consemnează că în viitorul apropiat nici nu se pune problema drumului expres spre Petea, urmând să fie executate proiectele programate în perioada 2021-2030.

 

“Calendarul estimativ pentru realizarea obiectivului (n.red., drumul expres Turda – Dej (Bistrița) – Baia Mare – Satu Mare – Halmeu) prevede că în 2028 (!) se va realiza Studiul de Fezabilitate (SF)” – by the way, acesta a mai fost realizat și plătit de cel puțin două ori, în 2004 și 2007. Execuția lucrărilor este programată „în perioada 2030-2032 (termene estimate în Master Planul de transport), urmând a fi corelate cu evoluția proiectului  la fazele de elaborare SF, Proiect Tehnic și execuția lucrării”, mai consemnează documentul CNAIR, asumat de Ministerul Transporturilor.

 

Se mai face?

 

Sigur, aici ar trebui să ne oprim, să zâmbim amar și să stopăm scrierea pentru că tot ce urmează devine inutil – când se va decide o investiție de 2 miliarde de euro într-o zonă a țării în care parlamentarii sunt doar niște tăcuți yesmeni, soldați disciplinați și fără personalitate, roboți-executanți ai dezideratelor impuse de șefii politici din sudul țării?

 

Dezbateri publice ale înalților oficiali din județele care ar urma să fie tranzitate de drumul expres (memorandumuri, chiar, semnate la nivel guvernamental, dar nerespectate de partea română), promisiuni cu ghiotura (anuale, de la toate nivelurile de implicare administrativă și politică: prim-miniștri, miniștri ai Transporturilor, ai Dezvoltării Regionale, ai Fondurilor Europene, șefi ai CNAIR și oricum a mai fost botezată politic această instituție în ultimii 15 ani), trasee desenate, plătite și apoi modificate și iar plătite, dar niciodată puse-n practică… Cam ăsta e tabloul sumbru al drumului expres Baia Mare – Petea (botezat inițial Drumul Nordului).

 

Termenul extrem de îndepărat de execuție indică importanța pe care o dau autoritățile decidente ale statului acestui proiect: zero (0). Asta alimentează strategiile pesimiste, conform cărora atunci când nu au de gând să facă ceva, decidenții promit, avansând un termen de împlinire a promisiunii care le depășește durata lor de viață. Ceva de genul: se face, dar să facă alții (următorii).

 

Scurt istoric al drumului expres Baia Mare – Petea

 

Construirea unui drum expres (cu câte două benzi pe sens, despărțite de un parapet – un fel de autostradă fără bandă de refugiu) pe ruta Baia Mare (jud. Maramureș) – Vama Petea (jud. Satu Mare) – Nyiregyhaza (drumul european E573 – Ungaria) – Autostrada M3 este un proiect inițiat în anul 2003 și asumat de Guvernul României, fiind introdus în panoplia proiectelor prioritare.

 

În 2004 a fost elaborat primul SF (plătit cu 235.000 de euro) și a fost semnat un contract de consultanță, asistență juridică și reprezentare în vederea exproprierilor (plătit cu peste 1,74 milioane de euro). Costurile realizării drumului expres de erau estimate la 300 de milioane de euro și a fost inclus pentru construire efectivă în perioada 2006-2008. Nu nu s-a turnat nici măcar o roabă de bitum, dar nu putem afirma că nu s-a făcut nimic.

 

S-a făcut o… actualizare a SF-ului, revizuire plătită cu alți 14.300 de euro. Prețul de cost pe kilometru a crescut de la 4,6 milioane de euro la 7 milioane de euro. În acest timp, în Ungaria lucrările s-au apropiat la 40 de kilometri de Vama Petea, iar costul de construcție pe kilometru al părții maghiare a fost de 3,2 milioane de euro (în contextul în care ei construiesc o autostradă, iar noi ar fi trebuit să construim un drum expres). Aaa, aprope fără legătură: lucrările din Ungaria au fost finanțate în cea mai mare parte din fodurile UE.

 

A mai trecut timpul, noi tot n-am făcut nimic practic, dar am mai umblat, periodic, la proiect, modificând trasee, prețuri de cost… S-a ajuns la 10 milioane de euro/kilometru. În fine, revenind la zilele noastre. SF-ul a fost aprobat în 2018 prin Hotărâre de Guvern

 

În septembrie 2017, ministrul Transporturilor la acea vreme, Răzvan Cuc, susținea că drumul expres este programat să fie construit începând din 2021, dar  că, la nivel de Guvern, s-a stabilit ca din 2018 să se “procedurile de achiziţie pentru studiul de fezabilitate”. Alt studiu de fezabilitate! Și că finalizarea drumului va fi în 3 ani, adică în 2022. Nu s-a făcut nimic. Adică s-a făcut. L-au dat afară pe Cuc.

 

Ce se întâmplă acum

 

Și astăzi, în documentele CNAIR, drumul expres Petea – Satu Mare – Baia Mare (82,3 kilometri) apare în stadiul de SF aprobat prin Hotărâre de Guvern și cu valoarea estimată la 819 milioane de euro. În fapt, așa cum am precizat la începutul scrierii, proiectul drumului-himeră este prevăzut pe o lungime de 320,2 kilometri, cu un cost de peste 1,7 miliarde de euro + TVA (adică peste 5,3 milioane de euro/kilometru, aproape de două ori mai mult decât a plătit Ungaria pe kilometru de autostradă) și cu perioadă de finalizare anul… 2032. Chiar, v-ați gândit vreodată: unde vă vedeți în anul… 2032?

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here