EXCLUSIV – Totul despre barajul de la Runcu, investiție începută în urmă cu 31 de ani: cât s-a investit, cât mai trebuie investit și când e gata

0
10517
Barajul de la Runcu

ANALIZĂ. Undeva-n bazinul Marei, după ce Valea Brazilor se-aruncă-n șerpuitorul Runc, se edifică o „barieră” de piatră înaltă de peste 90 de metri menită să domolească râul și să-l adune într-un lac ce se va întinde pe 91 de hectare și va avea un volum de 26 de milioane de metri cubi. Asta se preconizează a fi barajul de la Runcu.

 

Puțini (câțiva pasionați, ecologiști și oameni de știință) mai vorbesc de tributul plătit pentru această intervenție artificială a omului asupra naturii: afectarea zonei Cheilor Tătarului (rezervație naturală situată-n comuna Desești), singurele chei în andezit din România. Până la urmă, primează exclusiv factorul economic: alimentarea cu apă a jumătate din județ, reducerea riscului de inundaţii pe râurile Mara şi Iza şi producția de electricitate.

 

Starea actuală, în cifre, pe repede-nainte: 31 de ani de la începerea lucrărilor, 7 ani investiția a fost stagnată, 95% din sumă deja investită, necesar financiar pentru finalizare – 50 milioane de euro, un dosar DNA în care șeful Departamentului Dezvoltare, Investiţii şi Achiziţii din cadrul Administraţiei Naţionale „Apele Române” a fost trimis în judecată, fiind acuzat de luare de mită şi spălare de bani, termen de finalizare – anul 2020.

 

Din punct de vedere tehnic

 

Istoria începe în urmă cu 50 de ani, în 1968, când din necesitatea extinderii Sistemului hidrotehnic Baia-Mare a fost executată galeria de deviere Runcu-Firiza, prin care se tranzitau debitele naturale din bazinul râului Runcu în bazinul râului Firiza, suplimentându-se debitele regularizate în acumularea barajului Strâmtori. Practic, pe râul Runcu s-a făcut un baraj de la care s-a făcut o galerie betonată (cu diametrul de 2,2 metri) pâna într-un afluent al Firizei, Valea Neagră – această galerie are peste 8 kilometri lungime. Lucrarea fost concepută de inginerul hidrotehnician Aristide Traian Teodorescu (foto) și a fost finalizată în 1973.

 

Acum intră în scenă barajul Runcu, aceasta fiind ultima etapă de extindere a sistemului hidrotehnic Runcu-Firiza, menită să suplimenteze volumul de apă tranzitat prin galeria Runcu-Firiza, în acumularea Strâmtori, și să regularizeze debitele râului Runcu. Început în 1985, acesta este un baraj din beton și piatră conceput tot de Aristide Teodorescu, însă inginerul hidrotehnician nu a mai apucat să-și vadă proiectul finalizat, decedând în 2010.

 

Până acum lucrările sunt efectuate în procent de 82% (umpluturi în corpul barajului, montarea fâşiilor din geomembrană – soluția tehnică inițială a fost modificată -, plinta, excavaţiile la evacuatorul de ape mari – toate sunt realizate 80%, iar golirile – de semiadâncime şi de fund – sunt gata).

 

Din punct de vedere financiar

 

Investiția începută cu elan proletar în perioada în care țara se numea Republica Socialistă România și era condusă de comunistul Nicolae Ceaușescu (de atunci s-au perindat încă patru președinți la conducerea țării) este astăzi cifrată la 900 de milioane de euro, din care s-au investit 850 de milioane de euro. Așadar, mai trebuie o investiție de 5,56% din costul total estimat pentru întreaga construcție.

 

În pofida acestui aspect – gradul realizat al investiției (nu mai luăm în calcul importanța economică), anul trecut s-a luat în calcul renunțarea la proiect. Nu s-a pus în practică asta, dar simplul fapt că s-a luat în calcul abandonarea unei lucrări în care s-a investit 95% din necesar ridică mari semne de întrebare privind integritatea mentală a decidenților. Repet, vorbim de o lucrare care a fost plătită 95% și care va realiza suplimentarea debitului de apă pentru Baia Mare, precum şi realizarea unei reţele de apă pentru zeci de localităţi din Maramureşul istoric, inclusiv pentru cel de-al doilea municipiu al județului, Sighetu Marmaţiei.

 

Banii vin cu țârâita, atât de la stat (prin Ministerul Mediului, via Apele Române), cât și prin Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Practic, singura perioadă în care s-au alocat sume consistente acestei investiții a fost cuprinsă între 2009 și 2011 (sumele fiind cuprinse între 55 de milioane de lei și 65 de milioane de lei), în restul anilor fiind alocate „firimiturile de la masa bogaților”.

 

Când se termină

 

Termenul de punere în funcţiune este anul 2020, dar pentru asta ar însemna ca în acești trei ani să se aloce 232 de milioane de lei, adică o medie de 77 de milioane de lei pe an. În contextul în care în cei mai mulți ani s-au alocat, în cel mai bun caz, 19 milioane de lei, cele mai optimiste speranțe, împărtășite de Întâistătătorul județului, prefectul Vasile Moldovan, se speră ca suma necesară finalizării investiției să fie alocată, etapizat, în cinci ani (media fiind de 47 de milioane de lei pe an). Asta înseamnă în 2022. Repet, este cea mai optimistă prognoză.

 

În 2022, barajul de la Runcu va împlini venerabila vârstă de 35 de ani de la nașterea sa zbuciumată în bazinul Marei. Luând în calcul dimensiunea sumelor anuale alocate de statul român acestei investiții, o estimare mult mai apropiată de adevăr ar fi că barajul se va finaliza după încă 10 ani de acum înainte, în anul 2028, la împlinirea a 41 de ani de la începerea lucrărilor. Copiii muncitorilor care au început lucrarea vor fi deja pensionari, cu nepoți, și le vor povesti acestora cum străbunicii lor au pus piatra de temelie a acestei construcții hidrografice care, prin durata de execuție, a ajuns o rușine pentru toți șmecherii care s-au perindat prin Parlament, ori la conducerea țării, a ministerului și a Prefecturii.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here