EXCLUSIV – Anunțul „Se vor face opt mari parcări subterane și supraterane în Baia Mare” e ficțional, dar iată o simulare îngrijorătoare a parcului auto al Băii Mari

0
352

ANALIZĂ. Analiza de față a pornit de la recentul anunț (ușor, măcar ușor, ficțional, dacă e să ne raportăm la realizările similare din ultimele trei decenii) al primarului municipiului reședință de județ, Cătălin Cherecheș. Conform acestuia, în Baia Mare se vor edifica opt mari parcări subterane și supraterane. Anunțul a fost tratat fie cu naivă încredere (“Gata, bă, a zis, mâine-s gata!”), fie cu o doză mărită de persiflare, însă prea puțini și-au formulat opinia bazându-se pe argumente reale și cifre oficiale. Parcările sunt necesare (nu numai) în Baia Mare, însă cât de necesare?

 

Un oraș care a devenit unic pe planetă pentru faptul că din cauza neputinței, neștiinței și lipsei de voință a autorităților locale s-au montat, cu girul nelegal al acestora, semne de circulație auto chiar și pe trotuare (!) – despre parcările de pe spațiile pietonale sau despre cele create prin reducerea drastică a dimensiunii trotuarelor nu mai vorbim, fiind evidențe cu care băimărenii s-au obișnuit deja -, un oraș care-și trăiește zi de zi această nelegalitate, ignorând-o („Unde vrei să parcăm, bă?!”), care și-a transformat străzi cu două benzi în stradă cu sens unic doar pentru că o bandă e folosită ca parcare, edificarea unor parcări (terane, subterane, supraterane, intergalactice sau oricum or fi) pare o necesitate argumentată. Cât de argumentată, aflăm acum.

 

Principalul aspect care se ia în calcul la o decizie de acest gen este dimensiunea parcului auto și, mai ales, al evoluției acestuia. Pentru că înmatriculările auto se fac pe județ, raportați-le la faptul că în municipiul de reședință locuiește aproximativ un sfert (25%) din populația Maramureșului și specialiștii susțin că aici sunt concentrate aproximativ 45% din autoturismele înmatriculate în județ.

 

Nu ne-am întors mult în timp, însă vom face o simulare a ceea ce s-a întâmplat din acest punct de vedere în ultimii doi ani (2016 și 2017) și a ceea ce se va întâmpla în următorii doi ani (2018 și 2019). Rezultatele nu sunt încurajatoare, dimpotrivă. Curând, nici trotuarele nu vor mai fi suficiente pentru parcarea mijloacelor auto.

 

Până în 2019: 72.000 de mașini în Baia Mare

 

În 2016, în Maramureș erau înmatriculate 116.728 de mașini, adică 249 de mașini la 1.000 de locuitori. În 2017, numărul acestora a crescut la 131.405, adică 282 de mașini la mia de locuitori. Numeric, în ultimul an s-a înregistrat o creștere a parcului auto de 14.677 de mașini, procentual, asta înseamnând o creștere cu 12,57%, în condițiile în care media națională a fost de 8,91%. Raportând cifrele și procentele la un ritm de creștere similar (deși tendința este mereu mai mare), în acest an în Maramureș vor fi peste 146.000 de mașini, iar în 2019, peste 160.000 de mașini, 72.000 de mașini fiind pe străzile municipiului Baia Mare.

 

Nu ne-am transformat în contabili și statisticieni pentru un argument suplimentar la faptul că declarația primarului Cherecheș va deveni faptă, ci pentru a vă arăta dimensiunea la care va ajunge problema circulației și a parcărilor în condițiile în care nu se va face nimic pentru a rezolva această situație.

 

Soluția viabilă

 

Cum ar putea fi rezolvată problema (și n-a fost până acum, pentru că nu dă bine electoral)? Prin edificarea unor parcări supraterane în curțile interioare mari unde există acum șiruri de garaje care ocupă un spațiu generos, dar adăpostesc doar câteva zeci de mașini, prin expropriere de utilitate publică și oferirea cu titlu gratuit a unui spațiu de parcare deținătorilor acestor garaje. În acest fel, numărul autoturismelor parcate pe același spațiu poate crește cu până la 10 ori.

 

Din punct de vedere tehnic și legal, consider că edificarea unei parcări subterane în Centrul Vechi al municipiului este utopică – niciun arheolog șef nu va semna descărcarea de sit arheologic fără o cercetare amănunțită a zonei (iar asta durează mult și costă enorm, bani pe care municipalitatea nu-i are). Așadar, singura soluție viabilă tehnic și economic (eventual realizată prin parteneriat public-privat, vezi Timișoara) constă în edificarea parcărilor supraterane. Oricum ar fi, să parcați bine! Chiar și pe trotuare, dă-i încolo de pietoni!

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ