DOVADĂ – Pierderile societăţii de transport public Urbis sunt cauzate de managementul defectuos şi premeditat

1
410
Ion Pop

STUDIU DE CAZ. În 2016, societatea de transport URBIS SA Baia Mare, metamorfozată în 2014 în operator regional de transport public de călători, a fost premiată cu locul III în topul naţional al firmelor, la categoria Servicii – Întreprinderi mari – Transporturi de călători. Punctele media locale care au contracte de publicitate cu URBIS SA de câte 1.000 de lei/lună au popularizat informaţia ca pe o mare reuşită. Adică, vezi Doamne, eficienţa managerială a trecut preaplinul şi dă pe din afară.

 

Subvenţionaţi, adică ineficienţi

 

În fapt, URBIS e o instituţie publică puternic subvenţionată, în special din bugetul local al municipiului Baia Mare, cu mari datorii şi restanţe. Dacă nu ar exista subvenţiile, URBIS ar avea două variante: să-şi declare falimentul sau să-şi revizuiască complet strategia de management în conformitate cu indicii de performanţă economică într-o piaţă liberă.

 

După ce, în 2012, municipalitatea Băii Mari, acţionar majoritar al URBIS (97,06%), a acceptat ca societatea să ia credite de 11 milioane de euro pentru înnoirea parcului auto pentru ca societatea să nu mai fie subvenţionată de la bugetul public şi chiar să obţină profit, managementul firmei de transport public a continuat să „aspire” bani din „puşculiţa” şi aşa secătuită a oraşului. Conform directorului economic al Primăriei Baia Mare, Carmen Pop, în 2014, URBIS a primit subventii din bugetul local de 10,5 milioane de lei, in 2015 a primit 11,2 milioane de lei, in 2016 a cerut 18,25 milioane de lei.

 

De ce ne-am mai îndatorat, dacă se consumă din ce în ce mai mult din resursele bugetare ale municipiului? De ce nu se dezbate în şedinţele Consiliului Local problema lipsei de eficienţă a managementului acestei societăţi din subordine? Acestea sunt întrebări care, momentan, rămân retorice, răspunsurile fiind la autoritatea locală. Există însă o întrebare care primeşte răspuns în această scriere: Este managementul de la URBIS, care-l are în frunte pe Ion Pop „Rapidu'”, defectuos şi, mai grav, premeditat? Răspunsul e afirmativ şi se bazează pe o analiză de specialitate, conţinută de un document oficial aflat în posesia 2mnews. Iată demonstraţia, într-un studiu de caz: ruta Baia Mare – Ocoliş.

 

Creşterea pierderilor

 

După decizia ca URBIS să urmeze modelul VITAL (operatorul public de apă-canal), societatea publică de transport din Baia Mare a devenit operator regional. Primele rute au fost stabilite, oamenii din Buşag, Merişor, Băiţa, Recea, Lăpuşel, Nistru, Ocoliş, Culcea, Unguraş, Rus, Dumbrăviţa, Mocira, Chechiş, Coruia, Bozânta Mică, Săsar, Bozânta Mare, Tăuţii Măgherăuş, Groşi şi Săcălăşeni putând circula cu autobuzele URBIS.

 

La puţin timp, când „factura de decontare” a acestor servicii a venit la Primăria Baia Mare, a început scandalul. URBIS circula pe trasee mai lungi, cu călători puţini – adică ineficient economic -, deci avea cheltuieli semnificativ mai mari. De plătit, nu prea plătea nimeni (adică niciun UAT, cu mici excepţii – Baia Sprie, Tăuţii Măgherăuş), aşa că presiunea financiară pe bugetul Băii Mari a crescut. Da, dar cine avea transport de călători în Zona Metropolitană? Baia Mare, să trăiască!

 

După arestarea primarului Cătălin Cherecheş, „buboiul” datoriilor şi restanţelor s-a spart. De la Primăria Băii Mari nu s-au mai decontat bani cu nemiluita, s-a cerut performanţă (din păcate, doar declarativ). Am asistat la şedinţa CL Groşi, de pildă, unde consilierii au zbierat (la propriu!) atunci când primarul le-a prezentat o factură şi un soi de somare de plată către URBIS, susţinând că înţelegerea a fost să nu plătească nimic de la bugetul local. S-a vorbit de renunţarea la contract („Exista transport privat către Baia Mare şi cine vroia, mergea. Nu plăteam nimic din bugetul local pentru asta. Acum schimbă reguliile?”). Până la urmă, factura n-a fost plătită. Nici multele alte tentative ale managerului Pop Rapidu’ de a recupera o parte din pierderi de la UAT-urile unde făcea transport nu au avut succes (cu excepţiile deja amintite).

 

Premeditarea: Nu e rentabil

 

Cu toate acestea, în noiembrie 2016, în plin scandal URBIS – Primăria Baia Mare (soldat şi cu un proces, pierdut de societatea de transport), se ia decizia implementării unei noi rute externe: cea spre Coaş, comună situată la 17 km de municipiu.

 

Coaș, Maramureș

Coaş a devenit notorie la nivel naţional, după ce administraţia locală a pus pe troiţa care marchează intrarea în comună un avertisment pentru şoferi: „Circulaţi cu atenţie! Avem şase cimitire (n.red., de fapt, au opt), spital niciunul (n.red., decât un dispensar medical)”. Din noiembrie anul trecut, avea să circule, cu cinci curse zilnic, şi URBIS (pe linia 25), dar să vedem cu câtă… „atenţie”.

 

Conform Anexei nr. 6 la Actul adiţional din Contractul de delegare, întocmit de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Zona Metropolitană Baia Mare”, autorităţilor administrative din Coaş li s-a prezentat un Raport de estimare a compensaţiei de serviciu public (subvenţia de exploatare) lunare. Mai simplu, primarul şi consilierii locali au fost înştiinţaţi, în baza unor calcule de specialitate, cât ar trebui să plătească de la bugetul local pentru serviciile URBIS – repet, deşi nu plătea şi nu plăteşte nimeni, cu excepţia oraşelor Baia Mare (marea majoritate), Baia Sprie, Tăuţii Măgherăuş.

 

Conform documentului, costul de exploatare pe kilometru pentru comuna Coaș a fost estimat la 5,00 lei/km. Potrivit programului de transport propus, la un parcurs mediu de 4.368 km/lună, costurile de exploatare au fost estimate la 24.024 lei/lună.

 

În acel moment, la dosarul de rentabilitate economică a noii rute Baia Mare – Coaş şi retur exista un studiu de oportunitate (întocmit de SC Veltona SRL în 2013). Conform acelui studiu, doar 19 cetățeni din comuna Coaş intenționau să folosească transportul cu autobuzul spre Baia Mare. Totuşi, URBIS a prezentat în afară de singura variantă bazată pe un studiu real (cea în care 19 oameni ar circula cu autobuzul spre Baia Mare) şi care ar fi grevat bugetul comunei cu suma de 14.826 lei/lună, încă cinci variante mai „blânde”. În cazul variantelor mai blânde, estimările au fost raportate la „potenţiali” călători, în calcul fiind incluse 210 persoane active și 58 de elevi.

 

Rezultatul: Semnarea contractului

 

În Coaş exista o cursă specială care transporta elevii şi profesorii. După semnarea contractului cu URBIS, această cursă a fost eliminată şi celor din Coaş li s-au trimis cele şase simulări. Dacă ar exista 100, 75, sau măcar 50 de abonaţi lunar, plus 24 sau 32 de plătitori/cursă (adică dacă autobuzele ar fi pline), comuna n-ar plăti nimic. Însă orice reducere a călătorilor abonați sau plătitori de bilete sub respectivele cifre determină o creștere a diferenței dintre venituri și cheltuieli și, implicit, a compensației suportate de comuna Coaș din bugetul propriu.

 

Astfel, la 40 de abonaţi şi 20 de călători plătitori/cursă, subvenţia lunară era de aproape 10.000 de lei. Dacă ar fi fost 30 de abonaţi şi 20 de călători plătitori/cursă (sunt curse, multe, din Baia Mare în care nu sunt 10 plătitori, nu 20, cât fantasmagoric au simulat cei de la URBIS), subvenţia Coaşului ar fi de peste 11.000 lei/lună. În varianta în care sunt 19 abonaţi şi 15 călători plătitori/cursă, subvenţia lunară urcă la aproape 15.000 lei.

 

Documentul cu simulările SF este semnat de preşedintele Asociaţiei, primarul interimar Marinel Rob, şi de directorul general URBIS, Ion Pop Rapidu’. Concluzie: deşi există numeroase antecedente cu primării care nu achită subvenţiile de transport, iar primăria Baia Mare se plânge de subvenţia mare pe care e nevoită să o achite pentru funcţionarea URBIS, plătind şi costurile pentru toţi ceilalţi beneficiari care nu o fac, premeditat, s-a mai semnat un contract demonstrat ca fiind neviabil din punct de vedere economic. Sigur, ce mai contează că acesta va fi plătit tot din bugetul municipiului Baia Mare. Fală mare, traistă goală!

 

Confirmarea: „N-am plătit nimic”

 

Primarul comunei Coaş, Sabin Raţ, a declarat pentru 2mnews: „Am semnat contractul în noiembrie. Încă n-am plătit nimic. Cinci luni nu plătim. Au facturat ceva, dar nu… Le-am zis să se facă un bilanţ după cinci luni şi atunci o să vedem dacă ne echilibrăm (n.red., dacă trebuie să plătească subvenţii), dacă nu… o să vedem cum facem. Da’ nu plătim noi, am vorbit şi cu cei de la Zona Metropolitană, să se echilibreze cu Baia Sprie, că acolo se încasează mai mult. La noi s-a renunţat la cursa specială pentru elevi (sunt vreo 50), sunt şi vreo 15 profesoare la care le decontează prin Minister naveta, sper să ne echilibrăm (n.red., adică să nu plătească subvenţii), să ajungem la peste 80 de persoane (n.red., numărul minim de pasageri la care nu se plătesc subvenţii)… Dar cred că ne echilibrăm că a fost rentabilă cursa asta… Dar URBIS n-a facturat la nimeni (n.red., dintre comune), au încercat, da… nu”.

 

În cele cinci luni în care autobuzele circulă pe linia 25 (Baia Mare – Coaş), conform documentului citat, URBIS are cheltuieli de peste 120.000 lei. În condiţiile „înţelegerii” de mai sus, la care a fost parte şi managerul URBIS şi primarul interimar, cine suportă această sumă? Pentru că, până la „echilibrarea” clamată de primarul Raţ, cineva plăteşte (combustibil, salarii, taxe la stat, piese auto etc.)…

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Cum sa aiba contracte de publicitate o firma a municipalitatii care e pe pierderi si e subventionata de la bugetul local? Sa faca publicitate la ce? La pierderi? La subventii? Nu inteleg. Si aia pe care am pus stampila sa ne reprezinte, consilierii municipali, stiu asta? Au aprobat aceste cheltuieli? Sunt de acord cu ele? Totusi, nu suntem in Ouagadougou (poate nu e bun exemplul de tara din lumea a III-a, pentru ca Burkina Faso se traduce prin Tara Oamenilor Integri, ori aici numai de oameni integri nu e vorba). Ma rog, va rog sa continuati demersul dvs si ne oferiti cateva raspunsuri de la astia. Va multumesc.

LĂSAȚI UN MESAJ