DEȘEURI – Ce zice Consiliul Județean Maramureș despre proiectul SMID

1
136

PUNCT DE VEDERE. Iată un punct de vedere oficial al Consiliului Județean Maramureș, asumat de Claudia-Maria Breban, director executiv al Direcţiei de Dezvoltare şi Implementare Proiecte, și Oana Chiorean, șef Serviciu Direcția de Dezvoltare și Implementare Proiecte, referitor la articolul privind eșecurile repetitive ale proiectului ce vizează crearea funcțională a Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor (SMID) în judeţul Maramureş.

 

În mare, punctul de vedere nu contestă nimic din articolul publicat de 2mnews, oferă multă apologie fără legătură cu cele pe care le-am consemnat, însă am decis să-l publicăm pentru că oferă alte argumente pentru scrierea la care am făcut referire.

 

Punctul de vedere

 

“Negocieri privind locaţiile, întâlniri, dezbateri publice și tot ce a însemnat faza de pregătire a SMID în judeţul Maramureş s-au purtat încă din anul 2003, însă aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi a contribuţiei financiare a proiectului s-au realizat în iulie 2013.

 

Decizia de finanţare din partea Comisiei Europene (CE) s-a comunicat în 15.11.2013, după ce au fost îndeplinite toate cerinţele experţilor din partea CE. După îndeplinirea tuturor condiţiilor procedurale, Contractul de finanţare cu Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice s-a semnat în 10.02.2014 și doar din acest moment putem vorbi despre implementarea proiectului SMID Maramureş .

 

Condiţiile de alocare financiară din partea CE sunt bine stabilite, aceasta nu face alocări financiare din generozitate. Aplicaţia de finanţare, transmisă de judeţul Maramureş şi aprobată de CE a îndeplinit toate condiţiile impuse. Studiul de fezabilitate, parte a acestei documentaţii, a fost elaborat având la bază Studiul geotehnic, analizat de verificatori atestaţi, a Studiului Hidro şi topo.

 

Proiectul aprobat Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în Maramureş a cuprins 4 contracte de lucrări şi 7 contracte de servicii.

CONTRACTE DE LUCRĂRI

  1. Construirea Depozitului Ecologic de la Sârbi, contract de tip FIDIC ROŞU.
  2. Proiectarea/construirea Staţiei de Transfer Moisei, a Staţiei de Sortare, a Staţiei de Tratare Mecano-Biologică de la Sârbi, a Staţiei de Transfer, a Staţiei de Sortare şi a Punctului de colectare a voluminoaselor la Sighetu Marmaţiei, a Staţiei de Transfer şi a Punctului de colectare deşeuri voluminoase la Târgu Lăpuş, contract de tip FIDIC GALBEN.
  3. Proiectarea şi construirea a cinci puncte de Colectare a Deşeurilor Voluminoase în Baia Mare, Seini, Borşa, Şomcuta Mare, Vişeu de Sus, contract de tip FIDIC GALBEN.
  4. Proiectare şi execuţie pentru închiderea în situ a depozitelor de deşeuri neconforme urbane la Vişeu de Sus, Tepliţa – Sighetu Marmaţiei şi Satu Nou de Jos – Baia Mare, respectiv proiectare şi execuţie pentru trei relocări la Seini, Tg. Lăpuş, Arinieş-Borşa, contract de tip FIDIC GALBEN.

 

CONTRACTE DE SERVICII

  1. Servicii de asistență tehnică pentru managementul proiectului
  2. Servicii de publicitate și campanii de informare și conștientizare
  3. Servicii de asistență tehnică pentru supervizare execuție lucrări
  4. Servicii de audit financiar
  5. Servicii de verificare a documentaţiilor tehnico-economice
  6. Servicii de Asistenţă Tehnică pe întreaga perioadă de construcţie a depozitului şi relocări
  7. Servicii de proiectare pentru Depozitul ecologic de la Sârbi

 

Proiectantul care a elaborat Proiectul tehnic în baza căuia s-au executat lucrările de construire a depozitului ecologic a elaborat următoarele studii de teren: Studiu de stabilitate, verificat de verificatori atestaţi şi Studiu geotehic de detaliu.

 

„Proiectul efectiv al depozitului nu e prost, dovadă că s-au edificat cea mai mare parte a uvrajelor liniei tehnologice. Doar proiectul, pe partea de amenajare celule, nu a fost capabil să fie adaptat unor condiții aparte cum sunt alunecările de teren, care apar frecvent în construcții, mai ales la cele de anvergură unde se intervine asupra formelor de relief (depozitele de deșeuri, iazurile de decantare, autostrăzile, barajele, canale navigabile etc.). Nu este nici prima, nici singura situație în care, ca urmare a unor fenomene neprevăzute, se impune aprofundarea studiilor geotehnice” afirmă elaboratorii Expertizei tehnice prezente.

 

Lucrările de construire a Depozitului ecologic au început după emiterea Ordinului de începere a execuţiei contractului, respectiv 9 iulie 2015. Din analiza succesiunii imaginilor preluate din arhivele Google Earth, se evidenţiază faptul că versantul natural nu a suferit modificări geomorfologice semnificative, aspect care este confirmat şi prin faptul că zonă nu a fost cuprinsă în Planul de analiză şi acoperire a riscurilor 2010, întocmit de către Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă Maramureş.

 

Primele alunecări de teren s-au manifestat la aproximativ două luni de la începerea lucrărilor, datorită amplificării acestora în timp, pe fondul unei perioade cu precipitaţii abundente, fapt pentru care a fost necesară realizarea unei Expertizei tehnice pentru determinarea măsurilor necesare pentru asigurarea stabilităţii amplasamentului, având în vederea faptul că că geomorfologia terenului a fost modificată ca urmare a lucrările de excavaţii executate în şantier.

 

Având în vedere faptul că, contractul de lucrări pentru construirea depozitului ecologic a fost reziliat din motive de neexecutare, pentru a implementa măsurile de punere în siguranţă a lucrărilor deja executate, s-a demarat procedura de Lucrări de punere în siguranță a investițiilor realizate până în prezent la Depozitul Ecologic – documentaţie de atribuire  postată în SICAP, pentru care termenul limită de depunere a ofertelor, nu de atribuire a contractului, este data de  01.04.2019. Lucrările care fac obiectul acestei achiziţii sunt lucrări care, pe de o parte vor asigura stabilitatea terenului şi pe de altă parte vor permite reluarea execuţiei lucrărilor la depozitul ecologic.

 

„Expertiza, realizată pe o durată mai lungă decât se estimase, adică atât cât a fost necesar, evidențiază că amplasamentul era afectat doar de alunecări locale în jurul unui curs de apă, fapt evidențiat de o succesiune de imagini satelitare pe o durată lungă de timp. Lucrările de terasamente realizate de constructor au contribuit la extinderea și agravarea alunecărilor locale, dar fenomenul nu e general, iar lucrările definitive executate sunt stabile și stau la locul lor.

 

În ceea ce privește stabilizarea digului amonte al celulei 1, terasamentele sunt cele din proiectul inițial, materialele folosite sunt cele deja achiziționate pentru maxim de economie, singurul lucru suplimentar este ancorajul care este o lucrare specifică stabilizării alunecărilor de teren”, afirmă experţii.

 

Întrucît elaboratorii Expertizei precizează: „că nu se execută o soluţie tehnică cu cadre metalice rezistente în secțiune dreptunghiulară şi că o mare parte a lucrărilor de stabilizare înglobează și se îmbină cu lucrările ce urmează pentru continuarea edificării celulei 1 și a platformei de instalații, deci nu sunt numai lucrări suplimentare. Executarea lor este imperios necesară”, prin urmare soluţia tehnică corectă este prezentată în Caietele de Sarcini aferente procedurii de achiziţie publică.

 

Drumul comunal a fost proiectat pentru traficul greu necesar deservirii Centrului de Management Integrat al Deşeurilor, din acest motiv, dimensionarea acestuia nu respectă ipotezele luate în calcul în standarul de cost, conform Hotărârii 363/2010, în vigoare la data proiectării, fiind necesare lucrări şi materiale suplimentare.

 

Astăzi, Situaţia proiectului Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în Maramureş este următoarea: Contract lucrări 1 –  REZILIAT, contractele de lucrări 2-7 – FINALIZATE. Continuarea lucrărilor la Sârbi se propune a se realiza în două etape, respectiv: lucrări de punere în siguranță a investițiilor realizate până în prezent la Depozitul Ecologic (documentaţie de atribuire  postată în SICAP, pentru care termenul limită de depunere a ofertelor, nu de atribuire a contractului, este data de  01.04.2019); lucrări aferente restului de executat, pentru care sunt în curs de elaborare documentaţiile tehnice necesare pentru demararea achiziţiei publice”.

 

2mnews



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Au facut studii geologice trase de par sa primeasca finantare dar le-au facut dupa ce au decis locul depozitului de gunoi !!! Daomenele sunt in mare eroare ar fi cazul sa cunoasca legislatia chiar daca nu ele erau responsabilele de acest proiect de la inceput!!! In documente de dovedesc multe falsuri si omisiuni cum ar fi ariile protejate, apele termale, faptul ca zona Farcasa e zona cu alunecari de teren etc. Doamnele ar trebui sa se documenteze mai bine in acest domeniu, aplicarea principiului „platesti dupa cat arunci ” s-a amanat sase luni, dar trei luni au trecut deja si in acest sens nu se face nimic. Nu inteleg de ce nu-si dau demisia daca nu sunt in stare sa pretinda aplicarea legii ! Este obligatorie sortarea la sursa dar ele habar nu au cum se face sortarea corecta ! Sunt obsebdate sa aiba groapa de gunoi, ei bine pana la groapa au de facut multe alte lucruri dar ele nici de reducerea deseurilor nu au auzit si nici de reproiectare , reutilizare, Daca nu se aplica uirgent metoda corecta la problema desurilor, adica sortarea corecta Roamnia este in pericol sa ajunga groapa de gunoi a fiormelor si tarilor bogate din UE dar doamnelor noastre ce le pasa ? Primesc salarii mari sa faca jocul mafiei gunoiul ?!

LĂSAȚI UN MESAJ