CÂT E HALATUL – Aeroportul Maramureș pus să acceseze un credit de 16,5 milioane de euro pentru achiziția echipamentelor necesare reînceperii operării

0
1018

INVESTIȚIE. Acum și aici este despre aparent nesfârșita saga a modernizării pistei Aeroportului Maramureș. S-a efectuat (specialiștii susțin că proiectul și lucrările sunt la cele mai înalte standarde europene), însă mai trebuie și plătită lucrarea. Surse politice și administrative au precizat pentru 2mnews că în această lună, Guvernul va mai „picura” 15 milioane de lei în credențul constructorului (Strabag) via Consiliul Județean Maramureș, așa că o să mai rămână de plătit, pentru lucrările deja executate și recepționate, încă vreo 29 de milioane de lei. Însă acest calcul e legat strict de ceea ce s-a executat deja. Pentru ca aeroportul maramureșean să devină operațional mai trebuie investit. Să vedem de ce, pentru ce și din ce pușculiță.

 

Situația actuală

 

Înainte de reluarea activității la aeroportul care de când se modernizează (22 decembrie 2015) și-a schimbat nu doar pista ci și denumirea, AACR (Autoritatea Aeronautică Civilă Română) va face un audit (așa prevede legislația internațională, deși Aeroportul Maramureș deține certificatul european de operare). De asemenea, înaintea semnării unui contract de operare pe aeroportul amplasat în Tăuții Măgherăuș, companiile aeriene își fac propriul audit pentru a se asigura că sunt îndeplinite condițiile minimale de infrastructură și de echipamente/utilaje necesare deservirii aeronavelor.

 

Să vedem cum stăm în această privință. Prost. Mai exact deplorabil, pentru că de pe vremea vizigoților nimeni din conducerea județului ori a aeroportului nu s-a gândit să investească ceva (în 2016, când au început lucrările la reconstruirea unei piste redimensionate, aceasta avea venerabila vârstă de 37 de ani, ultima îmbunătățire structurală fiind bifată în 1979, anul în care Nicolae Ceaușescu împlinea cincinalul în funcția de președinte al Republicii Socialiste România). În consecință, avem pistă la cele mai înalte standarde și dotări la standardele anilor ’80.

 

Câți bani ne trebuie și de unde îi luăm

 

Ce avem de făcut în aceste condiții? Un upgrade, cum s-ar zice. Adică să ne scormonim prin buzunare și să cumpărăm echipamente măcar din acest mileniu. Sigur, la ritmul și scopurile pentru care Consiliul Județean (proprietarul aeroportului) cheltuie banii Maramureșului (pe paranghelii, excursii externe și alte fapte de vitejie financiară asemănătoare) pușculița județului e la fel de stearpă ca Joiana săracului.

 

Deci, bani n-avem. Dar avem voință, vrem să zburăm de pe aeroportul din apropierea Băii Mari, în consecință adoptăm strategia românului sărac: împrumutăm. Ceea ce nu-i nici surprinzător, nici în premieră, nici foarte elaborat – știți, cu bani, orice prost poate cumpăra. Dar să nu ne mai frecăm ridichea cum facem rost de bani, adoptăm soluția cea mai simplă: un împrumut bancar.

 

Deși în acest moment județul are contractat un credit bancar pe termen lung în valoare de 116 milioane de lei, pentru achiziția echipamentelor necesare aeroportului s-a decis (în 23 august 2016, dată de adâncă rezonanță patriotică) să se contracteze un alt credit bancar. Ceea ce urmează să se facă. Cât e „halatul”? Un mizilic de alte 76,6 milioane de lei (echivalentul a 16,5 milioane de euro). Din banii ăștia trebuie cumpărate echipamentele fără de care nicio firmă nu vine să zboare de pe Aeroportul Maramureș.

 

Toate chestiile care sunt musai de cumpărat costă 17 milioane de lei (mai exact, pentru statisticieni, contabili și alți interesați, 17.131.240 lei). De banii ăștia se vor cumpăra: o autospecială de salvare și stingere incendii, o vidanjă pentru golirea toaletelor aeronavelor, un sistem de transport bagaje, două benzi de bagaje autopropulasate, un echipament cu compresor pneumatic pentru pornirea aeronavelor, un set de echipament de control de securitate, un alimentator cu apă potabilă a aeronavelor, un degivror, un echipament multifuncțional pentru deszăpezire și degivrare, o autofreză pentru zăpadă, un utilaj tractat pentru echipamente de handling și un set de cărucioare tractabile pentru încărcare/descărcare bagaje din aeronave.

 

Varianta neaccesării creditului bancar aprobat pentru aceste achiziții ale aeroportului este ca acești bani să fie repartizați din bugetul județean. Cunoscând însă dărnicia și rapiditatea cu care acesta e devorat pe „tot felul de lucruri vitale pentru locuitorii județului”, îndrăznesc să opinez că la fel se va întâmpla și-n acest an și, nestrângându-se cureaua financiară pentru un deziderat considerat important de toți, conducerea aeroportului va fi dirijată spre bancă. Adică, soluția cea mai simplă: lăm împrumut și nu ne rugăm de nimeni.

 

Sper ca măcar să nu se epuizeze creditul aprobat de consilierii județeni și din cei 76 de milioane de lei să nu se consume decât cei 17 necesari achizițiilor „vitale” reînceperii operării. După aceste achiziții și obținerea autorizațiilor necesare operării, urmează negocierile cu companiile aeriene. Ura și la aerogară!

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului 2mnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ